Nieuw Zeeland - De Hobbit

14 december 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeeland is fantastisch. We zijn in Rotorua. Honderd kilometer hier vandaan ligt Matamata, waar Hobbiton ligt. De plek is ideaal vanwege de mooie groene heuvels, de oude bomen en de vijver. Je vind er 39 kleine en grote huisjes. Als Gandalf aanklopt bij een kleine hobbit woning lijkt hij gelijk een stuk groter. Thorin en Bilbo kloppen op dezelfde deur maar dan de grote versie en lijken daardoor een stuk kleiner. Wat vind je van ons Hobbithol?

Familie Hobbit

Trollengrot
De dag ervoor zijn we in het oude bos van Waitomo geweest. Hier is het moment gefilmd dat Bilbo en zijn vrienden de trollen tegenkomen.

De eigenaar van het landgoed laat zien welk moment uit de film waar gefilmd is. En waar de acteurs stonden. Het is maar net vanuit welke hoek je fotografeert of filmt. Het klopt niet altijd met de werkelijkheid, er wordt veel trucage gebruikt. Die trollengrot bijvoorbeeld. Die bestaat helemaal niet. Het is een overhangende steen, meer niet. Bilbo's zwaard Sting lag er wel.

Sting

In de buurt van Rotorua liggen enkele geisers die we vandaag bezocht hebben. Je ziet het niet, maar er hangt een vreselijke stank van alle zwavel die de lucht in wordt geblazen. Geeft wel een heel apart natuurverschijnsel.

Bah, wat een stank!

Maori
Vanavond hebben we bij de Maori's gegeten. Het eten wordt bereid in een diep gat in de grond waar eerst warme stenen in worden gedaan. Hierop komt het voedsel in verschillende lagen, en daarop komen vochtige doeken en dan zand erover. Dan blijft het twee en half uur garen en dan "carpie kai" oftewel lekker eten. Hun cultuur lieten ze zien door zang, dans en spelen.
Op de video zie je de welkomstdans.

Morgen vertrekken we naar het Tongariro National Park waar ook Mount Doom te vinden is. In dat vulkanische landschap kunnen we onze wandelschoenen goed gebruiken.

1. Michelle:
    14 december 2015
    Wat maken jullie weer mooie en bijzondere dingen mee!
  2. Sandra:
    14 december 2015
    Wow, jaloers! Ik heb hier ruim tien jaar geleden langere tijd gebivakkeerd en ik weet dus ook hoe geweldig dit land is:-) Geniet, Big time!
  3. Dineke:
    14 december 2015
    Jongens wat is dit ontzettend gaaf weet je we herkennen het
    ook allemaal.
    We zijn jaloers op jullie, in de goede zin van het woord.
    Doe de Hobbits de groetjes van ons.
    Nog heel veel plezier en knufs van ons
  4. Eddy en Petra:
    15 december 2015
    Nou nou. Geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    Veel plezier.
    Groeten van Eddy en Petra