Singapore

5 juni 2019 - Singapore, Singapore

Even een weekend naar Singapore. Als we weer in Nederland wonen zullen we dat zeker niet meer doen. Patrick moet er heen voor zijn werk dus dat komt goed uit. Singapore is 5 uur rijden naar het zuidoosten. Vroeger hoorde het bij Maleisië maar in 1965 werd het zelfstandig. Singapore is het kleinste land van Zuidoost Azië. Een grote stad eigenlijk.

Marina Bay
Bij aankomst aan het eind van de dag lopen we naar Marina Bay. Rond de waterplas staan rare gebouwen. Aan de overkant een gigantisch groot gebouw met 55 etages dat lijkt op een ruimteschip. En naast ons Merlion, het symbool van de stad. Een watersproeiend beeld, half leeuw en half vis. De eerste naam van de stad was Singapura, Leeuwenstad. Mer betekent vis. Singapore was een vissersdorp.

Merlion

In de avond is er een lichtshow van Supertrees, 50 meter hoge metalen nepbomen. Heel mooi. Het lijkt wel vuurwerk.

Supertrees by the bay

Wesak day
De volgende dag varen we naar het eiland Ubin in het noorden.
Het is feest op het eiland. Het is die dag namelijk Wesak day, een speciale dag voor Boeddhisten. Zij vieren vandaag de geboorte, verlichting en het sterven van Boeddha. Daar hoort zang en dans bij, het baden van Boeddha en een wens doen. Je schrijft je wens op, gooit het in het vuur en wacht af.

Wesak day

Jungle tocht
Bij Singapore denk je niet gelijk aan een jungle maar in het noorden is een aangelegd pad van 10 km door het groen. Je loopt achter elkaar aan in een rondje. We lopen over een 25 meter hoge brug waarbij we over de bomen heen kijken. En gelukkig word je gewaarschuwd voor laaghangende takken.

Bukken

Tulip mania
We zijn wel nieuwsgierig naar die twee glazen bollen in de stad, de Gardens by the bay. We vallen met onze neus in de boter. Er is een tentoonstelling over de tulpen in Nederland. Het is leuk aangekleed met een molen, koeien en een kijkje in een boerderij van 100 jaar geleden.

Hollandse tractor?

Chinatown
Als Patrick de volgende dag naar zijn afspraak is wandel ik op mijn gemakkie door Chinatown. Er wonen veel Chinezen in Singapore. Hun voorouders vluchtten uit China tijdens de hongerjaren.

‘s Avonds eten we gezellig met de verkopers van het huis die we nog niet eerder hebben ontmoet. Ronald en Anne Marijn wonen nu in Singapore. Leuk om elkaar toch nog te zien. En we hebben in ieder geval een gespreksonderwerp: het huis.

Op dit moment past Lara op het huis. Maar ze komt samen met Dineke vrijdag naar Maleisië. Onze spullen zijn vorige week al begonnen aan de terugreis. Die kast moet eerst even op z’n kant om te passen.

Past niet

Dinsdag 25 juni vliegen we met z’n allen weer definitief naar Nederland. Na 5 jaar is het wel mooi geweest.

1. Richard nootebos:
    Welkom terug ;)
  2. Martin Lussing:
    5 juni 2019
    Vijf jaar met plezier jouw verhalen gelezen.
    Dank je wel!
    Welkom thuis!
  3. Eddy en Petra:
    5 juni 2019
    Ja jouw verhalen waren inderdaad plezierig om te lezen. Lekker leren hoe het daar gaat van ingewijden.
    Tot binnenkort.
  4. Erna Beekman:
    20 juni 2019
    Jeetje. Wat fijn dat ik jullie heb mogen leren kennen en wat fijn voor jullie dat jullie weer "naar huis" gaan. Wij blijven nog even hier.
    Daarnet begonnen met het eerste reisverhaal van alle belevenissen van de laatste 5 jaar te lezen. Daar zal ik nog wel even mee bezig zijn.....
    Het gaat jullie goed.😘
  5. Eduardo:
    17 juli 2019
    I am always attracted by your histories, I arrived here by your Quinta's sad history a few years ago, cause I am an animal lover. I know it's too late but I just hope that your baby always live in your hearts.