De blauwe moskee

7 december 2015 - Shah Alam, Maleisië

Patrick werkt in Shah Alam, veertig kilometer rijden naar het zuiden. Ik heb Shah Alam een paar keer bezocht en daarbij rijden we ook langs een mooie moskee met een enorme blauwe koepel. Het zou leuk zijn om daar eens binnen te kijken. Ik heb twee vriendinnen die ook nieuwsgierig zijn dus vorige week reed ik samen met Ailene en Kimberley naar de Sultan Salahuddin Abdul Aziz moskee, oftewel de blauwe moskee.

De blauwe moskee met vier minaretten is de grootste moskee van Maleisie. De bouw startte in 1982 en was klaar in 1988. Het was op dat moment de grootste moskee in de wereld. Reden voor een plekje in het Guinness Book of Records. Als je iets bouwt moet je het goed doen. Alles is ook altijd een wedstrijd.

Wij gingen op een bewolkte dag. Op een zonnige dag zullen de prachtige pilaren en bogen in de kleuren blauw en zilver vast nog mooier zijn.

Vier minaretten

Schoenen uit
Voor we het gebouw naar binnen mogen moeten we de schoenen uitdoen en een hoofddoek om. Ailene en Kimberley krijgen een blauwe mantel om vanwege hun te strakke broeken.

Even poseren

Een paar vragen
Onze gids Sulaiman Ghazali leidt ons enthousiast door de moskee. We beginnen bij de wasruimtes waar Sulaiman het wasritueel voordoet. Niet alleen de voeten worden gewassen. Ook de oren.

We stellen een paar vragen waar Sulaiman graag antwoord op geeft. Waarom is de moskee blauw? Blauw zit ook in de Maleise vlag. Blauw staat voor de mensen van Maleisië. Waarom bidden mannen en vrouwen apart? Dat zou teveel afleiding zou geven, ook als de vrouwen achterin zouden zitten. Waarom mag een man vier vrouwen hebben? En waarom een vrouw geen vier mannen? Ze zou dan niet weten wie de vader van de kinderen is. Er zijn wel manieren om daar achter te komen, maar dat zeggen we maar niet.

Kinderen op vakantiekamp
De december schoolvakantie is begonnen dus we komen wat kinderen tegen. De jongens op de binnenplaats leren verzen uit de koran, vertelt Sulaiman. En ze leren ook hoe je een vrouw uitzoekt. Hoe doe je dat dan? Nou, ze moet moslim zijn, wat geld hebben en lekkere nasi lemak kunnen maken.

Meisjes vakantiekamp

Gebedsruimte
Ook de gebedsruimte mogen we bekijken. Het is groot genoeg voor 24.000 mensen. Sulaiman vertelt ons over de koran. Ik wist niet dat Jezus en Maria ook beschreven werden in de koran. Het eerste deel is hetzelfde als in de bijbel. Maar 600 jaar na Jezus kwam er nog een profeet en dat was Mohammed. Ik vind dat mooi in dit land, dat Christenen en Moslims naast elkaar kunnen leven. Ze vieren zelfs elkaars feestdagen. Zullen we het Suikerfeest ook toevoegen aan onze nationale feestdagen? Een extra vrije dag is nooit weg.

We bedanken hem voor zijn verhaal en gaan dan een lekker eettentje zoeken. Een eettent is zo gevonden, een parkeerplaats daarentegen…

Nieuw Zeeland
Op dit moment ben ik mijn koffer aan het pakken voor onze vakantie naar Nieuw Zeeland. We gaan de Hobbit Trail volgen, een lange tocht van Auckland op het Noordereiland tot Queenstown op het Zuidereiland. We hebben de film Lord of the Rings voor de vierde keer bekeken en zijn dus helemaal voorbereid. Woensdag vertrekken we. De truien en jassen moet ik niet vergeten. Het kan er behoorlijk koud zijn, het is namelijk zomer daar en circa 20 graden, brrrr.

1. Dineke:
    7 december 2015
    Wat een mooi verhaal op de valreep.
    Was interessant en heel mooi.
    Ja ik wist dat Maia en Jozef bij hun in de Koran beschreven ls.
    Een hele mooie en fijne reis gewenst met dikke knuffels
    van ons
  2. Eddy en Petra:
    13 december 2015
    Fantastisch mooi zeg. Goede reis naar Nieuw Zeeland en veel plezier. Groetjes
  3. Yvonne:
    17 december 2015
    Mooi verhaal Nicole. Heel veel plezier in Nieuw Zeeland.
    Yvonne