Chinese kerst 2018

30 december 2018 - Pulau - Pulau Sembilan, Maleisië

Dit jaar hadden we een Chinese kerst. De familie Ting vroeg ons deze kerst mee te gaan naar het visserdorp Bagan Datoh in Perak. Plan is om vanuit de haven een boottocht te maken naar de Blue Tears, blauw oplichtende plankton. En om de volgende dag mooie foto’s te maken op een zandplaat als het eb is. Slapen doen we in een kleurrijke container. Dat lijkt ons een leuk plan dus we gaan mee.

Toren van Pisa
We beginnen zoals in Azië gebruikelijk met een gezamenlijk ontbijt met lekkere Chinese hapjes. Geen scherpe pepers in de ochtend, het smaakt eerder zoet. Na het ontbijt gaat de tocht beginnen. Het is ongeveer 2,5 uur rijden. Onderweg stoppen we in Teluk Intan om een scheve toren te beklimmen. We komen helaas niet verder dan de tweede etage. Daar stopt de trap.

Familiefoto

De haven
Bagan Datoh is een klein vissersdorpje met mooi gekleurde boten. De bakken vers gevangen vis worden met een brommer vervoerd. Zie de video.

Vissersboot

Plastic wordt hier nog niet ingezameld zo te zien

De natuur in Maleisië

Blauwe lichtjes
Als het donker wordt varen we richting het eiland Pulau Sembilan. Hier zwemt de plankton die blauw oplicht. Tot vorig jaar kon je eten en slapen op het strand van het eiland. Maar door alle vervuiling en zooi op het strand heeft de overheid het eiland nu gesloten voor toeristen. Wij mogen niet te dicht bij het eiland komen. Ik heb het strand niet gezien maar het moet er ongeveer zo uitzien.

Pulau Sembilan

Wij blijven dus op de boot. De plankton wordt gevangen met een visnet en vervolgens op je hand gelegd. Ook bijzonder. Ik heb geprobeerd hier een foto van te maken.

Blue Tears

Slapen in een container
Wel eens in een kleurrijke container geslapen? Het slaapt eigenlijk wel prima met een matras op de grond. En het is net zo luxe als een hotel. Er is airco in de kamer en er is een toilet met douche in een container verderop. Je kunt hier op het toilet zitten en tegelijk je haar wassen. Maar de badkamer wordt wel erg nat. Als je geïnteresseerd bent kan ik je het adres wel geven.

Gezellige kleuren

Sky mirror
De volgende ochtend krijgen we vissoep als ontbijt. Daarna gaan we met de boot naar de zandplaat om een paar mooie foto’s te maken. Je beeld wordt hier weerspiegeld in het water. Dat geeft een mooi effect. We maken hier heel veel foto’s. Ik kan ze niet allemaal laten zien maar dit vind ik wel een leuke.

Haaien

Na een paar uur is het tijd om terug te varen. Maar op de terugweg stranden we in het zicht van de haven. De motor loopt steeds vast. De schipper zegt dat we moeten wachten tot het water hoger staat. Na een half uur zijn we gelukkig veilig terug in de haven.

Gestrand

Nog een krabbetje proberen te vangen en na de lunch rijden we weer naar huis. Dit was een heel bijzondere kerst.

1. Eddy en Petra:
    30 december 2018
    fantastisch leuk weer. Ja die hapjes ken ik van de Indiaase mensen die bij ons werken. Ik schat dat wij hier 75% buitenlanders hebben werken waarvan ongeveer 50% indiaase mensen. Elke 2 weken een bak wedstrijd. 3 mensen bakken en 1 is de winnaar. Dus nederlandse, indiaase, russische, poolse, hongaarse, braziliaanse en franse gerechten passeren de revue.
  2. Dineke:
    30 december 2018
    Het is wel weer heel bijzonder zeg. Heel mooi, zeker de fotoos,
    Leuke familie hier kan Lara weer even op teren. We kijken al weer naar haar uit.
  3. Sandra:
    30 december 2018
    Tof verhaal, toffe foto's!!
  4. Sylvia:
    7 januari 2019
    Nou, dat was idd een hele bijzondere Kerst! Geweldige foto's ook! Die scheve toren heb ik al eens in '98 gezien. Dat plaatsje was destijds ontzettend smerig. Ik kan me herinneren, dat het er vreselijk stonk en dat er kakkerlakken van 10 cm rondliepen. Brrr.....😂
  5. Joyce Van Den Ende-Leppers:
    23 januari 2019
    Mooi verhaal weer Nicole. Dat luxe containerhotel spreekt wel tot de verbeelding ;-) Gaaf hoor zoiets vergeet je nooit meer!