Een mooie zonsopkomst

4 oktober 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

Vanmorgen om 9 uur maakte ik een foto van de opkomende zon. Gesprekken gaan hier niet meer over eten maar over de haze (smog). Het is nog nooit zo erg geweest. Dit is geen foto uit de oude doos maar een kleurenfoto, gemaakt met een goede camera.

Zonsopkomst in de tropen

Oorzaak van de smog zijn de bosbranden in Indonesië. Delen van het tropisch regenwoud worden platgebrand om er vervolgens palmplantages aan te leggen. September is een droge maand dus ideaal om een vuurtje te stoken. Dit gebeurt elk jaar maar door de droogte zijn de branden lastig te blussen. Indonesië doet er weinig aan, het geeft El Niño de schuld en wacht op een regenbui.

Afhankelijk van de wind hebben we hier meer of minder last van de haze. Maar blauwe lucht heb ik sinds we hier zijn nog niet gezien. Voor blauwe en frisse lucht kun je beter op Terschelling zijn.

Terschelling

Asdeeltjes in de lucht
Het zicht is slecht en de buitenlucht is smerig. Het is net of je in een kamer bent waar gerookt is of dat je te dicht naast een barbeque staat. Buiten krijg ik last van tranende ogen en een zere keel. En een lepeltje tijmsiroop helpt me dit keer niet. Naar de bioscoop gaan gelukkig wel.

De school is al twee keer een dag gesloten en ik krijg net bericht dat ook morgen de deuren dicht zijn. Geen ijsvrij en lekker buiten sneeuwballen gooien maar binnen blijven met de airco aan. Gelukkig hebben we een kast vol spelletjes. En huiswerk natuurlijk!

Binnen blijven
Je ziet weinig mensen buiten. Ik zou een dagje naar Melaka gaan, maar dat is uitgesteld. Hugo had zich opgegeven voor Cross Country, maar door de haze mochten ze niet naar buiten. Dat werd dus de trap op en af rennen in plaats van buiten rennen op het veld.

Vanmorgen weer een hoge waarde, bijna code rood (gevaar voor de gezondheid). Patrick zou gaan fietsen, maar zag er toch maar van af. Komt die fiets binnen toch van pas.

Mondkapjes
Bewakers, tuinmannen en verstandige mensen hebben een mondkapje op als ze naar buiten gaan. Patrick heeft mondkapjes uitgedeeld aan de mensen in de fabriek. Daar staat de deur open. Niet zo fris dus. De deur open zetten voor wat frisse lucht gaat hier niet op.

Wij hebben een mondkapje opgezet voor de foto maar ik vind het niks, het zit niet lekker en het wordt snel warm rondom de neus.

Mondkapje op als je naar buiten gaat

Volgende week is het herfstvakantie. Wij gaan naar Thailand, 500 honderd kilometer naar het noorden. Weg van de haze. Ik heb er zin in. Misschien dat we daar de zon weer zien.

Maar vandaag blijven we binnen.

1. Dineke:
    4 oktober 2015
    Nou zeg nu begrijp ik dat jullie even naar Thailand willen.
    En geniet er van hopelijk daar wel frisse lucht.
    Dikke zoenXXXXX
  2. Yvonne Kusters:
    13 oktober 2015
    Nog even vol houden Nicole. Straks zitten wij in de regen/winter en jullie in de zon. Veel plezier in Thailand.
  3. Eddy en Petra:
    25 oktober 2015
    ja soms valt het tegen ;-)
    groeten van Eddy en Petra