Eilandhoppen in Thailand

24 oktober 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

Voor een hap frisse lucht moet je in Thailand zijn. Het is maar twee uur vliegen. We kiezen voor de eilanden Koh Samui en Koh Tao, daar kun je snorkelen en duiken. Lara en Hugo gaan niet mee. Ze blijven liever thuis bij hun vrienden. Dus we gaan voor het eerst sinds lange tijd weer een week met z’n tweeën op pad.

Ons hotel ligt in een voormalig vissersdorpje. Ideaal, aan de voorkant een winkelstraatje en aan de achterkant het strand en de zee. We worden vriendelijk onthaald maar moeten wel onze schoenen uitdoen. Dit blijkt de gewoonte te zijn in alle hotels, restaurants en winkels. Ook als je een flesje water wilt halen in een supermarkt. Schoenen uit!

Schoenen uit

Ang Thong Marine Park
Vakantie met Patrick betekent actie. De volgende dag varen we naar het Marine Park, een beschermd natuurgebied. Per kajak peddelen we langs en onder de rotsen van vele eilandjes.

We meren aan bij een groter eiland met een mooi uitkijkpunt. Het blijkt een pittige klim op onze slippers. Het eerste stuk over een glibberig pad met hier en daar een touw en daarna over hete, scherpe stenen. Maar het uitzicht is prachtig. Eilanden zover je maar kan kijken.

Uitzicht vanaf de top

Eilandtoer
De tweede dag regent het. Buiten ontbijten zit er niet in, het terras staat flink onder water. Maar we laten ons niet tegenhouden door een paar spatten. Vandaag maken we een rondje over het eiland Koh Samui.
We worden afgezet bij de eerste attractie: een Boedistische tempel. De originele tempel is verdwenen maar voor de toeristen is een nieuwe gebouwd. De verf van de 18-armige Boeddha is nog nat.

18-armige boeddha

Per jeep vervolgen we de route door de jungle. Het is een heftige tocht over glibberige paden. Ik ben misselijk als we uitstappen bij het uitkijkpunt Wat Lamai. Helaas is er nauwelijks iets te zien door de mist en regen.

Op safariLunch!

Na de lunch komen we aan bij een safari farm met apen en olifanten. Wist je dat je in Thailand gemasseerd kunt worden door een olifant? Kijk maar naar de video.

Koh Tao
Als je wilt duiken moet je naar het eiland Koh Tao gaan, aldus ervaren duikers. Het is maar twee uurtjes varen vanaf Koh Samui. Als we net aan boord zijn worden er kotszakjes uitgedeeld. Vreemd. Een half uur later begrijp ik waarom. We zitten in een zware storm. Er zijn mensen die kunnen slapen op de boot, ook bij een storm. Maar ze kunnen hier overal slapen lijkt het wel. Ik niet, wat was ik blij toen Patrick zei: “Ik zie land”.

Boot naar Koh Tao tijdens storm

We hebben gesnorkeld en gedoken aan 1 kant van het eiland en daarbij mooie vissen en krabben gezien. Patrick heeft een schildpad en een kwal op film gezet.

Ook Koh Nang Yuan bezocht, twee eilandjes verbonden door een wit zandstrand en op een steenworp afstand van Koh Tao. Hier heeft Patrick bijna 15 minuten in een strandstoel gezeten, wachtend op de boot naar Koh Tao. Daarvoor waren naar het uitkijkpunt geklommen, op onze blote voeten dit keer.

Travestietenshow
We zitten op een terras te lunchen als er een dame heupwiegend voorbij komt. "Joh, dat is een man", zegt Patrick. "Zoals het loopt". We gaan 'het' van dichtbij bekijken en inderdaad. Het is een travestiet die kaartjes uitdeelt voor de travestietenshow die avond.

De show is een succes. Ze lopen een parade en dansen op goede muziek. Zingen doen ze niet, dat zou ze meteen verraden. Na afloop mag je geld in hun decolleté stoppen. Dit is de favoriet van Patrick.

Is ie niet knap?

Weer thuis
De volgende dag weer met de boot terug naar Koh Samui, de zee was nu gelukkig rustig. En vervolgens het vliegtuig gepakt naar Kuala Lumpur. We stegen op met blauwe lucht, blauw water en zicht op de vele kleine eilandjes. Bij de landing hadden we minder zicht. Welkom in Maleisië. Welkom in de haze.

1. La deel van de LaMa's:
    24 oktober 2015
    P.S. Ik mis mijn siamese tweelingzus <3
  2. Dineke:
    24 oktober 2015
    Wat een belevenis en war hebben jullie het toch slecht daar.
    Nu weer terug in de werkelijkheid.
    Dat zal niet meevallen.
    De printer is gemaakt dus kan ik weer printen.
    Dikke zoenXXXXX
  3. Eddy en Petra:
    25 oktober 2015
    Leuk weer om dit te lezen.
    En grappig die olifant die masseert :-)

Lieve groeten van Eddy en Petra
  4. Erik:
    26 oktober 2015
    Ik mis mijn siamese tweelingzus oowk :'(
  5. Erik:
    1 november 2015
    'Voor een hap frisse lucht moet je in Nederland zijn. Het is maar 14 uur vliegen. We kiezen voor de provincie Utrecht, daar kun je lekker bij je familie zijn en je bent ook nog eens lekker uit de haze. Lara en Hugo gaan absoluut voor de volle 100% mee. Ze blijven liever niet in dat rotland. Dus we gaan voor het eerst sinds lange tijd weer naar Nederland.'