Fietsen door Kuala Lumpur

6 september 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vanmorgen gefietst met de burgemeester van Kuala Lumpur. Hij wilde de stad graag per fiets verkennen. Best wel bijzonder. Tot een paar dagen geleden had hij nog nooit op een fiets gezeten. Het is hier niet gebruikelijk om op 3-jarige leeftijd een fiets met zijwieltjes te besturen.

Geen fietscultuur
Maleisie kent een autocultuur. Alles is ingericht op de auto, daarna komt het openbaar vervoer, de voetganger en tenslotte de fietser. Leden van de Nederlandse Ambassade gebruiken deze ‘KL carfree morning’ om het fietsen te promoten. De stad is nu overvol met autoverkeer. Nederlandse ontwerpbureaus willen Kuala Lumpur graag helpen om openbaar vervoer, auto en fiets beter op elkaar af te stemmen. Oh, ik vergeet nog een belangrijke en grote groep: de brommers!

Fietsen enzo
Veel mensen rijden op een vouwfiets of een mountainbike, maar het zijn niet alleen fietsen die je ziet. Een klein meisje komt ons op prachtig gekleurde skates voorbij zetten. Even later zien we iemand op een Wow Yike bike. Een elektrisch aangedreven stoeltje met een wieltje achter zodat je niet achterover valt.

Wow Yike bike

En daarnaast staat iemand met een elektrisch aangedreven plankje. Waarom gebruiken ze allemaal dingen waarbij je niks hoeft te doen, vraagt Lara als ze de foto ziet. Is het omdat het zo warm is?

Waveboard? Longboard?Elektrische ondersteuning

Misschien dat Lara en Hugo volgende keer meegaan. Dat betekent wel om 6 uur opstaan.

1. Dineke:
    6 september 2015
    Ja wat leuk en wat goed dat die Burgemeester daar aandacht aan besteed. Dat is denk ook wel kaasje voor Patrick.
    Maar ja, als je geen kaas lust heb je er een probleem bij.
    Nou ik zal het druk krijgen met printen. Er zitten net weer nieuwe in. Kusjesxxxxxxxxxxxxxxx
  2. Eddy en Petra:
    6 september 2015
    Zo zo. Jij hebt hoge vrienden. Met de burgemeester fietsen nog wel. Hier in Nederland zat de koning op de nieuwste Gazelle fiets bij de opening van de nieuwe Gazelle fabriek. Misschien komt ie ook een in Kwala Lumpur met jou fietsen ;-)
    Ik mis in jouw verhaal nog de Cool Wheel. Een electrische 1 wieler. Hartstikke Cool. https://www.coolwheel.nl/video/ Wil hem zelf ook aanschaffen. Makkelijk even boodschappen doen en naar mijn werk gaan. Groetjes
  3. Joyce Van Den Ende-Leppers:
    22 september 2015
    Ik denk ook dat ik van me fiets af zou zweten, dus een motortje is geen slecht idee! :-))