Erwtensoep in de tropen

13 maart 2016 - Sungai Buloh, Maleisië

Nederland is populair op school. Vorig jaar op de International Day liet iedereen iets zien van het eigen land. Ik nam toen een sjoelbak mee. Dit jaar kiest elke klas 1 land en laat van dat land de cultuur, het eten en spelletjes zien. Japan leek me wel leuk maar zowel de klas van Lara als van Hugo wilden Nederland. Een land kan maar 1 keer gekozen worden en de klas van Lara kreeg de eer.

De International Day is op zaterdag 9 april. Bij de eerste bijeenkomst om deze dag voor te bereiden kwamen de enthousiaste moeders met leuke en iets minder goede ideeën. Boerenkool om 10 uur in de ochtend bij 30 graden? Haring met uitjes? Ziet er leuk uit op de foto maar zou ik niet doen. Is heel duur en gaat bij die warmte volgens mij stinken. Uiteindelijk komen we uit op poffertjes en erwtensoep. Hoe maak je erwtensoep? Ik heb nog een mooi kookboek waar het in staat.

De Aziatische moeders hebben vorige week zelfgemaakte erwtensoep geproefd bij het schaatsfeest van de Nederlandse Vereniging.

Hollandse erwtensoep

Spelletjes en spulletjes
Zaklopen viel af vanwege de kwaliteit zakken hier. Het wordt koekhappen. Ik zou graag even in Nederland wat gesneden ontbijtkoek halen maar twaalf uur vliegen is me te ver. Met gingerbread gaat het hopelijk ook.

Komt dit uit Nederland? Nee, die beker komt uit Duitsland. De klompen komen wel uit Nederland. Ze zijn gekocht in Japan en meegenomen naar Maleisië. Een hele reis. De kinderen mogen de klompen beschilderen.

Uit Holland?Klompen uit Japan

Hollandse kraam
De spulletjes en het eten worden uitgestald in een kraam. Het tafellaken? Rood-wit geblokt is prima hoor. De kraam wordt verder versierd met de vlag en plaatjes van een windmolen, klompen en tulpen. Waarom is de tulp de nationale bloem van Nederland? Geen idee eigenlijk.

De klompenEn dan hangen we de tulpen hier

De moeder van een vriendin van Lara heeft een paar mooie Hollandse schortjes genaaid voor de mensen in de kraam.

Hollands schort

Spelletjes op zondag
Bordspellen kennen ze in Maleisië ook. Aziatische spelletjes zoals Machi Koro maar ook Europese spellen zoals Catan en Carcasonne. En nieuwe spellen zoals Splendor. Vorige week speelden we in het Games Café mee in de voorrondes van de landelijke finale Splendor. Het was leuk om met anderen te spelen, zeker met fanatieke jonge studenten. We hebben van half 3 tot 9 uur gespeeld. Ik zat bijna in de finale, in de laatste ronde ben ik eruit gespeeld.

De finalisten

Huisdieren
Je vergeet dat je in de tropen leeft tot je een tropisch huisdier tegenkomt. Patrick vindt een slang op de keukenvloer en Lara ziet een grote spin op het plafond boven haar bed. Wat doe je dan? Je pakt een emmer en probeert hem te vangen. Soms valt dat nog niet mee. Op de video zie je hoe Lara en Patrick de spin proberen te vangen.

Slang op de keukenvloer

1. Dineke:
    13 maart 2016
    Dat is even heel veel in ene keer. Wat leuk dat filmpje.
    Was kort maar wel spannend. Zo maken jullie nog eens wat mee.
    En dat allemaal in die hitte, o, ja, het was 38gr. de airco deed het gelukkig weer. Dikke zoen.
  2. Eddy en Petra:
    13 maart 2016
    Ja hoor. Krijg meteen zin in erwtensoep.
    Weer een leuk verhaal. Bedankt.
  3. Sandra:
    14 maart 2016
    Hahaha, een echt Hollands feestje aan de andere kant van de aardbol, goed gedaan!
  4. De allesweter:
    14 maart 2016
    tja, Nederland is ook wel errug leuk...
    is dit een hint?
    helemaal niet...