Maleise ambachten

14 februari 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Het is moeilijk te vinden, ik rijd samen met Kimberley en Ailene een paar rondjes door KL voor we op onze bestemming zijn: Kompleks Kraf. Het authentieke Maleise dorpje ligt verscholen tussen de wolkenkrabbers. We zien originele houten Maleise huizen met ambachten zoals batik, sieraden, aardewerk en houtsnijwerk. Hier en daar kun je een ambachtsman aan het werk zien.

Batikken
Het is ook mogelijk om zelf aan de slag te gaan. We kiezen voor batikken. Een tekening inkleuren blijkt heel rustgevend. Ik probeer wat uit met verschillende kleuren. Twee kleuren op elkaar geeft een mooi effect. De verf blijft niet overal binnen de lijntjes maar toch ben ik best tevreden met het resultaat.

Het resultaat. Welke batik is van wie?

Het is ook leuk om te doen met de kinderen. Vorige week hadden ze een week vakantie vanwege Chinees nieuwjaar. De Chinezen reizen dan naar hun familie om daar oud en nieuw te vieren. Het is dus rustig in de stad. Een mooi moment om de familie mee te nemen naar Kompleks Kraf. Kimberley, Ailene en Shifa gaan ook mee. We weten nu de weg.

Houtsnijden
De meisjes kiezen voor batikken en de jongens voor houtsnijden. Meer keus was er die dag niet. Vanwege Chinees nieuwjaar waren er niet veel ambachtsmannen aanwezig. Jammer, daar hadden we niet aan gedacht.

Patrick had eigenlijk een pot willen bakken maar kiest nu voor houtsnijden. Al is het meer duwen dan snijden. De meester die al 35 jaar in het vak zit heeft een grote eeltplek op de duim. Het kunstwerk is na twee uur nog niet helemaal klaar. Thuis met het zakmes afmaken maar.

Op de video zie je de meester aan het werk.

Het resultaat

Dit is mijn 1.000ste foto! En mijn 70ste verhaal. Wie had dat gedacht? Ik niet, maar ik vind het hartstikke leuk om te doen en er is nog voldoende om over te schrijven dus voorlopig ga ik er mee door. Wordt vervolgd dus.

1. Dineke:
    14 februari 2016
    Hoi luitjes wat een verhaal leuk al dat aparte verhalen we hopen nog velen te ontvangen. Gefeliciteerd met je 1000ste foto.
    En het 70ste verhaal. Weer werk aan de winkel
    Dikke zoen van ons.
  2. Eddy en Petra:
    14 februari 2016
    Ja hoor. Weer zo'n mooi verhaal. Prachtig wat jullie allemaal meemaken.
  3. Sandra:
    15 februari 2016
    Blijven schrijven Nicole, ik vind het heel leuk om te lezen!
  4. Erik:
    25 februari 2016
    WAUW NICOLE! JE HEBT JE ALWEER BEWEZEN! WAT EEN PRACHT WEER!!! ik snap dat dit erg zwaar werk voor je is... dag en nacht ploeteren om elke keer weer zo'n FANTASTISCH verhaal te laten verschijnen! Ik ben erg trots op je! GA ZO DOOR!

XOXO