Koek happen

11 april 2016 - Sungai Buloh, Maleisië

Afgelopen zaterdag stond de wekker op 7 uur om op tijd op school te zijn voor de start van de International Day. De leerlingen komen uit 31 landen van over de hele wereld. De meesten komen uit Maleisie maar er komen er ook veel uit Australie en Verenigde staten. Daarnaast Europa natuurlijk en een enkeling uit Afrika en Zuid-Amerika.

Nederland
De klas voor Lara koos voor Nederland. Voor de stand moesten tulpen komen. Geen echte helaas, die blijven in de tropen niet lang overeind staan. En iets te eten natuurlijk. De dag ervoor hebben we erwtensoep gemaakt. Halal met kip. En poffertjes. Weet je dat je de poffertjes heel snel en makkelijk kunt omdraaien met een chopstick?

Poffertjes bakken

De stand is versierd met bloemen, papieren windmolentjes en klompen. Bij het ophangen van de vlag werd even getwijfeld. Welke kleur moet nou boven? Blauw of rood?

Rood of blauw boven?

Ook andere stands werden opgebouwd. Een bananenboom werd binnengebracht voor de Maleise stand. Het trosje bananen hangt er nog aan.

De dag zelf begon met een parade waarbij de leerlingen in klederdracht achter hun vlag aanliepen. Na de parade liep ik naar de Italiaanse stand voor een bakje heerlijke Italiaanse koffie en bij de Duitse stand haalde ik een Duitse apfelstrudel.

Koek happen

Bij de Nederlandse stand was het koekhappen populair. Ontbijtkoek is hier niet te koop. Ter vervanging hebben we gemberkoek gebakken. Op de video zie je hoe Hugo de koek uiteindelijk te pakken krijgt.

Koekhappen

Bamboedans
De klas van Hugo koos voor de Filipijnen. En de bamboedans. Twee stokken bamboe worden tegen elkaar geslagen en jij zorgt ervoor dat je voet er niet tussen komt. Na enige oefening lieten Hugo en zijn vrienden een mooie Filipijnse bamboedans zien.

Bamboedans

Suikerwater
Filipijnen houden van zoet. Snoepjes, vruchten, ijsjes, en sapjes. Wat dacht je van suikerwater? Het suikerriet wordt in de lengte in tweeen geklieft en vervolgens wordt het groene sap eruit geperst. Je hoeft er geen suiker meer bij te doen.

Suikerriet klieven

1. Dineke:
    11 april 2016
    Zo dat is echt heel leuk en een gezellige boel.
    Fijn dat iedereen ook mee doet.
    Ik moet nog gaan printen als ik daar aan toe kom.
    Voor ieder veel kijk plezier.
  2. Eddy en Petra:
    11 april 2016
    Ja hoor. Weer zo'n leuk verhaal. Genieten
    Groeten van Eddy en Petra
  3. Erik:
    16 april 2016
    Nou, dat ziet er leuk uit!
    Jij maakt er altijd weer een feestje van!

P.s het was de zeep
  4. La deel van de LaMa's:
    17 april 2016
    Nou, Optimistische Olivia, ik vind het er helemaal niet leuk uit zien.
    En het ziet er al helemaal niet uit als een feestje.

P.S. Je hebt gelijk, het was de zeep.
  5. Sandra:
    18 april 2016