Bananenland

27 januari 2016 - Sungai Buloh, Maleisië

Wonen we in een bananenland? Het antwoord is volmondig JA. Bananen oftewel Pisang zoals ze hier heten zie je overal. Het klimt als onkruid tegen een gebedshuis.

Bananen groeien als onkruid

Bananen chips
Een aardappelland als Nederland maakt chips van aardappelen. In een bananenland als Maleisie wordt de chips van bananen gemaakt. De smaak van de chips is zoet en daar houden ze hier van.

Fiona die hier al haar hele leven woont laat me zien hoe van de bananen chips wordt gemaakt. We rijden naar een kampung, naar een huis waar een enorme berg groene bananen in de voortuin ligt.

Bananen pellen

De groene onrijpe bakbananen, Pisang Mas worden door een vrouw gepeld en in zakken gedaan. Binnen, onder een warm golfplaten dak raspt een andere vrouw de bananen waarna ze de bananen grilt in een hete pan. Met een schuin oog kijkt ze op een flikkerend scherm naar een Bollywood film. We mogen de zoete chips proeven en een paar zakjes kopen. Smaken verschillen maar ik heb liever iets zouts dan zoets.

Filmpje kijken

Wil je thuis ook bananen chips maken? Pluk of koop dan een berg bakbananen. Geen Dole, die zijn te zacht. Ga ze vervolgens pellen, raspen, frituren en kijk ondertussen naar een Bollywood film! Succes verzekerd.

Slak
Ik vergeet het vaak maar we wonen wel in de tropen. Vorige week vond ik een slak ter grootte van mijn vinger in de brievenbus. Iiieeeew volgens Lara. Ik heb er een filmpje van gemaakt.

1. De slak van de brievenbus:
    27 januari 2016
    Wat een leuke dingen weer allemaal. ik ben zeer tevreden over het land waarin jullie je bevinden (ookal hebben we ook bananen in Nederland... maar dat ter zijde). ik ben zeer content dat ik mij in jullie brievenbus mocht nestelen!
  2. Sandra:
    29 januari 2016
    Hahaha, kooktips van Nicole, dank! Ook voor weer een leuk verhaal!