Welkom in Maleisië

10 december 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Selamat Datang ke Maleisië. Welkom. We hebben al een aantal afspraken met familie en vrienden gemaakt. Misschien denk je er ook over om te komen. Hartstikke leuk. Maar het is niet altijd zon, zee en strand bij ons hè. Om je vast voor te bereiden heb ik wat foto’s gemaakt van het dagelijks leven in Maleisië.

Ruimte hebben we genoeg hier. Je krijgt een slaapkamer met eigen badkamer op de begane grond. Maar pas op. Als je in de ochtend het raam open zet is het net of je een saunadeur opent. Tijdens het slapen heb je de airco aan maar buiten blijft de temperatuur minimaal 27 graden.

Het uitzicht vanaf het terras is prachtig. Maar het kan ook zijn dat er net een bui aan komt. Of dat je het geluid van een bladblazer hoort. Voor die vijf blaadjes wordt geen hark gepakt.

Bomen snoeien

Van het snoeien van een boom heb ik een film gemaakt. De jongen in de boom is niet gezekerd.

Huisdieren
Het kan zijn dat je niet de enige bent die in de kamer slaapt. Vorige week vond Hugo nog een kakkerlak in de badkamer. Een paar maanden terug probeerde een slang over het hek van school te kruipen.

Slang op het hek van school

Shoppen
Je kunt kiezen, er zijn winkels met mooie spullen. Wel je schoenen uit doen. Er zitten bacteriën onder je schoenen. En onder je voeten dan?

Schoenen uit

Toiletten zijn er genoeg. Toiletpapier daarentegen… Neem altijd zakdoekjes mee voor het geval dat. Die waterslang is voor Maleiers heel gewoon, maar ik kan er niet aan wennen.

Waar is het toiletpapier?

Eten
Je kunt hier heerlijk eten voor 1 euro. Het kan zijn dat je moet wachten maar het is vers en smakelijk. Je krijgt eerst de vis, daarna de groente en na drie keer vragen laat je de noodles maar zitten. Na het eten met vrienden wordt altijd een foto gemaakt. Hier zijn we net klaar met het ontbijt. Maleise Roti Canai uiteraard. Je kunt het de hele dag eten: als ontbijt, lunch en diner.

Maleis ontbijt

Enne… zoek niet naar kroepoek en pindasaus op de menukaart van een Chinees restaurant. Als je dat wilt eten zit je in het verkeerde restaurant, dat is Indonesisch!

Elk land heeft wel iets bijzonders. Nederland heeft de meeste koffiedrinkers, in Griekenland vind je de meeste kaaseters, Denemarken maakt het meest gebruik van windenergie. De meeste kokosnoten komen uit Indonesië. En Maleisië? Dit land produceert de meeste rubber handschoenen in de wereld!

Maleise bruiloft
Ik was samen met Hugo uitgenodigd voor een Maleise bruiloft. Voor Hugo was het de eerste keer dat hij een bruiloft meemaakte. Het bruidspaar hadden we allebei nog nooit gezien. De bruid was een zus van een meisje uit Hugo’s klas. Je zag veel mensen in traditionele kleding. En het eten was heerlijk maar ik miste wel mijn glaasje wijn.

Kerst begint hier al op 1 december. Geen levende geurende boom helaas maar wel prachtig versierde malls.

Kerstsfeer

Wil je nog steeds komen? Dan ben je van harte welkom.

Maar wel na 3 januari want vandaag vliegen we naar Australië!

1. Dineke:
    11 december 2016
    Hoi Nicole, het wordt wel spannend als we gaan komen. We hebben er heel veel zin in,we zullen het wel beleven. We komen hoofdzakelijk voor jullie en de kinderen. De toto's zien er heel gezellig uit hoor. Dikke zoen.