Met de trein naar Kuala Lumpur voor 55 cent

14 oktober 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Voor sommigen zal het een verassing zijn, maar we wonen helemaal niet in Kuala Lumpur. Nee, we wonen in het dorpje Sungai Buloh. Vanaf hier is het met de auto 22 kilometer rijden naar het centrum van de stad KL. Hemelsbreed is het waarschijnlijk de helft, maar de wegen lopen hier allemaal in lussen door en over elkaar heen, het lijkt wel een bord spaghetti. Dat betekent heel wat rondjes en U-tjes voor je bent waar je moet zijn.

Tijd om de trein een keer uit te proberen. Patrick ging afgelopen donderdag met de trein naar het centrum van KL voor een training. De kinderen waren op schoolkamp dus ik hoefde niet op tijd thuis te zijn. We spraken om 17.00 uur af in Mid Valley, net als Hoogh Catharijne, een treinstation met daarnaast een enorm winkelcentrum. Daar gingen we een hapje eten en dan samen met de trein weer naar huis.

Fietsenstalling
We wonen op een heuvel. Het is tien minuten afwisselend fietsen en lopen naar het treinstation beneden. Een fietsenstalling zie ik niet dus ik parkeer mijn fiets naast die van Patrick bij de ingang van het station. Een man komt naar me toe lopen en zegt dat ik hier niet mag parkeren. Als ik vraag waar ik hem dan neer moet zetten, weet hij het ook niet. No problem, dan laat ik hem hier maar staan.

Touch 'n Go
Vergelijkbaar met een OV chip kaart gebruik je hier voor het vervoer een Touch 'n Go kaart. Je gebruikt deze kaart naast de trein ook voor de tolpoortjes op de snelweg en in parkeergarages. Een retour naar de stad kost me 2 Ringget, oftewel 55 cent. Op het perron heb ik een leuk gesprek met een man uit India die Engelse les geeft op een school hier. Hij woont aan de andere kant van de stad en reist elke dag twee uur met de trein.

Eenmaal in de trein ga ik in de vrouwencoupe zitten. Het is er schoon en netjes. Er zitten een paar schoolmeisjes in de coupe en een aardige vrouw die mij een snoepje aanbiedt. Als ik het in mijn mond stop heb ik al spijt, het is van buiten heel zuur en van binnen heel zoet. Niet echt lekker. Bij het volgende station stapt een vrouw met een jongetje van een jaar of 5 in. Hij wil ook wel een snoepje. Hij stopt het in zijn mond, slaat van schrik zijn hand voor zijn mond en haalt het snoepje weer er uit. Of hij er nog 1 wil? Ja, hoor.

Ladies only

Deepavali
Na een half uur ben ik in KL. In het winkelcentrum zie ik prachtige kunstwerken op de vloer, allemaal gemaakt van fijn zand en waxinelichtjes. Op 23 oktober is het Deepavali, het Lichtjesfeest. Het is een belangrijk feest binnen het Hindoeisme, het staat voor de overwinning van het goede op het kwaad, van het licht op de duisternis. Door het hele huis en op straat worden lichtjes aangestoken. Het is een nationale feestdag dus iedereen is vrij.

Deepavali

Awal Muharram
Er is volgende week nog een nationale feestdag. Tijdens het Awal Muharram op 25 oktober wordt het Islamitische Nieuwjaar gevierd.

Patrick moet volgende week nog een paar dagen werken, maar vanwege de feestdagen zijn de kinderen de hele week vrij. Ik zie het maar als herfstvakantie.

We gaan eind volgende week naar het eiland Tioman waar de mannen moeten 'afzwemmen' om hun duikbrevet te halen. Hun theorie hebben ze al gehaald.

1. Sandra:
    14 oktober 2014
    Oh wat een gekwetter in zo'n coupe? Tenminste, dat zou hier wel zo zijn... hihi...
    Hoe beviel dat, met alleen maar dames in de trein?
  2. Rondreis Sicilie:
    14 oktober 2014
    dat is wel apart een gedeelte voor vrouwen alleen zal zeker gezellig zijn geweest. 55 cent wel spot goedkoop ! Veel succes ook met het duik diploma
  3. Dineke:
    14 oktober 2014
    Voor dat geld hoef je ook niet te fietsen, 55 eu, cent.
    Hier kom je nier verder dan de hoek. Die foto's zien er prachtig uit. Nou mijn computer in orde het is helemaal fout met de computer. Hopelijk dat Mlchael er uit kan komen.
    Want ik wil graag printen. Dikke kusxxxxxxx