Slingers weer in de kast

8 maart 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

De lampionnen kunnen weer opgeruimd. Gisteren was de laatste dag van het Chinees Nieuwjaar dat werd afgesloten met prachtig vuurwerk. Het jaar van de Geit kan beginnen.

Ik zal de versieringen missen. Het heeft wel iets feestelijks.

Sierramas

Thean Hou tempel
Vorige week bezocht ik met Patrick Thean Hou, de grootste Chinese tempel van Kuala Lumpur met uitzicht op de stad. De tempel was prachtig versierd met rode lampionnen waar je onderdoor kon lopen. Op het dak staan de beelden van de twaalf dieren van het Chinees Nieuwjaar. Allemaal even mooi, maar een draak spreekt toch meer tot de verbeelding dan een geit.

Drakenbeeld

In de gebedsruimte spelen we Mikado. Het stokje dat er bovenuit blijft steken geeft je een voorspelling (raadgeving) voor het komende jaar. We hebben allebei stokje 9. Zou iedereen dezelfde raad krijgen?

MikadoNou, daar gaat ie

Back to normal
Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi geweest. We hebben al twee weken geen Sweet and Souer Pork gegeten. Ik ken het recept niet en alle Chinese restaurants en winkels zijn al weken dicht vanwege het Chinees Nieuwjaar.

Geluk
Ook de kapper. Ik ging een week voor het nieuwe jaar naar een Chinese kapper. Dat was niet zo slim. Het was er erg druk. Het knippen duurde 10 minuten, maar ik heb anderhalf uur in de stoel gezeten. Zullen we het nog maar een keer wassen? Lara vertelde me dat Chinezen hun haar tijdens het nieuwjaar niet knippen, dan knip je al je geluk eruit. En ook je huis veeg je niet tijdens de feestdagen, daaaag geluk. Maar mocht je per ongeluk toch schoongemaakt hebben… zet dan je ramen open. Geluk komt via geopende ramen weer naar binnen.

Peking eend
Geroosterde eend lijkt me heerlijk. Het is net als de kalkoen het feestmaal op de laatste dag van het Chinees Nieuwjaar. Voor 7,5 euro koop je een eend in de supermarkt. De kop en poten zitten er nog aan, dan weet je dat het een eend is en geen kip. Kop, poten en zelfs staarten worden altijd meegebakken.

Wat eten we vanavond?

Weet je wat dit voor beest is?

???

En wat vind je van dit visje? De oogjes hebben we niet opgegeten.

Lekker visje

Stroopwafels
De slingers van het verjaardagsfeest van Lara liggen ook weer in de kast. De Hollandse stroopwafels die Lara trakteerde op school vielen goed in de smaak.

Zoete Lara

Het slaapfeest zaterdag was heel leuk maar begon een paar uur later dan gepland. We hadden het kunnen weten in dit land. De vriendin die om half twee zou komen om cake te bakken kwam pas om zes uur. Ze belde vanaf een bankje in een winkelcentrum dat ze wachtte tot haar moeder klaar was met shoppen. Een andere vriendin kwam later omdat haar ouders eerst koffie wilden drinken bij Starbucks. De vriendin die als laatste kwam moest wachten tot haar vader terugkwam van de golfbaan. Dat werd dus negen uur in de avond.

Maar het is veel te warm om je daar druk over te maken. Laat komen is hier heel gewoon. Het heeft weinig zin om de monteur te vragen of hij wel een horloge heeft. En op school is het niet anders. De school begint om 8 uur maar Lara vertelde dat er dan nog maar drie aanwezig zijn. Een volle klas bestaat uit negen dus 2/3 van de klas moet een ‘te laat briefje’ halen. Maar ze kunnen er niks aan doen, ze worden gebracht en gehaald. En het verkeer zit natuurlijk altijd tegen. Laat dat briefje dus maar zitten.

Op naar het volgende feest. Maar dat duurt nog even, de koning is 6 juni pas jarig.

Video Leeuwendans
Bij het Chinees Nieuwjaar hoort de leeuwendans. Met z’n tweeën gehuld in een mooi kostuum springen ze acrobatisch van paal naar paal. Heel knap. Kijk naar de video Leeuwendans voor een stukje van de dans.

1. Eddy en Petra:
    9 maart 2015
    Vleermuis? Wat een indrukken. Toch leuk om te lezen. Bedankt. Grtn Eddy en Petra
  2. Dineke:
    9 maart 2015
    Wau,ja, ik had het een beetje druk en heb nu pas gekeken.
    Wat een leuk avontuur weer ik zat er echt op te wachten.
    Wel gaaf hoor allemaal wat een belevenis. Ik ga zo weer aan het printen, anders verleer ik het helemaal.
    Dikke zoen xxxxxx