Sjoelen met Chinezen

25 mei 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

“Sjoelen, dat heb ik al veertig jaar niet meer gedaan”, aldus mijn eerste speler, een Nederlander die getrouwd is met een Maleise vrouw en hier al jaren woont. Hun zoon Jordan zit bij Hugo in de klas. Hij is het nog niet verleerd, hij behaalt met twintig stenen een score van 41 punten.

International Day
Eens per jaar houdt de school een  International Day met binnen- en buitenspelen uit verschillende landen en natuurlijk eten. Lekkere hapjes, naast de Japanse Sushi ook Engelse Flap Jacks (stukjes cake) en Italiaanse lasagna met pesto. Heerlijk. Bridgitte heeft Nederlandse pannenkoeken gebakken, met schenkstroop.

Parade
De dag begint met een parade in de theaterzaal. Per land mogen de studenten naar voren komen en iets in de eigen taal zeggen. Na Maleisië is Nederland aan de beurt. Lara pakt de microfoon en zegt: “Goedemorgen, wij komen uit Nederland en we houden niet van roggebrood.” Zo, dat zeggen ze je hier niet zo makkelijk na.

Nederland

Sjoelen
En dan is het tijd om te sjoelen. Ik heb de sjoelbak meegenomen. Het lijkt mij leuk om op deze dag een oerhollands spel te spelen. Het is simpel en iedereen kan meedoen.

Veel mensen wilden het wel proberen. Kinderen, maar ook hun ouders. “Wat een leuk spel. Doen jullie dat nou elke zondag?” Nou, eerlijk gezegd heb ik de sjoelbak moeten afstoffen, staat ie al een jaar in het berghok. In Driebergen heeft de sjoelbak jaren op zolder gestaan. Maar dat zeg ik maar niet.

“En dragen ze in Nederland die klompen nog steeds?” Ja, de boeren dragen ze nog steeds hoor. Ja, toch?!

Buiten- en binnenspelen
Naast sjoelen kun je nog andere spelletjes doen. Patrick en Hugo spelen buiten cricket. Zelf doe ik een Indonesisch dansje waarbij ik de schoteltjes niet mag laten vallen (zie video). En Lara verft batik, samen met haar Russische vriendin Daniella.

Om 13:00 uur is het tijd om op te ruimen. Nou vooruit, nog een laatste keer gooien..

Nog een laatste keer

Alex wint met vijftig punten de hoofdprijs, een stroopwafel en een sleutelhanger. Ze zijn hier gek op stroopwafels (en wij ook trouwens). En de sjoelbak staat weer in het berghok. Voorlopig.

1. Dineke:
    25 mei 2015
    Nou zeg, dat ziet er geweldig uit. En goed geslaagd met de Nederlandse spelletjes. En het eten is ook goed bevallen.
    Weer een succes vol reisverslag. Bedankt maar weer en dikke zoen van ons en tot heel gauw, we kijken met smart naar jullie uit..
  2. Eddy en Petra:
    26 mei 2015
    Leuk hoor. Zie er zelfs Nutella bijstaan. Hebben wij hier in Frankrijk ook gekocht. Gewoon in de winkel :-)
    Groeten en tot de volgende blog.
    Ohja. Petra is hier (Tulette) weer een beeld aan het maken. Vechten tegen de zon. Het is hier zo droog dat de klei onder haar handen droogt.:-)
  3. Yvonne:
    10 juni 2015
    Leuk dat jullie je zo hebben ingezet Nicole. Well done!