Ogen tekort

29 januari 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

Als je plezier hebt vliegen de dagen voorbij. Voor ik het wist moesten we alweer afscheid nemen van Jaap, Dineke en Walter. Maar we hebben genoten. We hebben ze de fabriek laten zien, de school, China Town, een Hindoestaanse tempel en we hebben heerlijk gegeten bij de Chinees op de hoek.

Eindelijk, met een uur vertraging vanwege file, kunnen we elkaar donderdag na zeven maanden weer omhelzen. De koffer gaat open en we worden verwend met ontbijtkoek, erwtensoep en oude kaas.

Mmmm, speculaas

Het is een lange vliegreis van twaalf uur dus eerst even bijkomen. Een duik in het zwembad doet het altijd goed, net als een sateetje. Welkom in de tropen.

Fabriek
Uitslapen? Niks daarvan, opa en oma staan te popelen om het land te verkennen. Eerst gaan we naar Mokveld. Patrick laat zijn werkkamer zien, de rest van het kantoor en de fabriek, daar waar de producten in elkaar worden gezet en getest. Na de fabriek gaan we naar een Maleis eettentje waar Patrick graag luncht. Zijn favoriet is mie met gehakt. Een volledige maaltijd voor maar anderhalve euro. Ik begrijp nou waarom hij ’s avonds genoeg heeft aan een bakje yoghurt.

Rondleiding door de school
Op de terugweg halen we Lara en Hugo van school. Zij laten ons de gymzaal, hun klaslokaal en foto’s en kunstwerken aan de muur zien. Kijk, hier sta ik…

Kijk daar

China Town
De volgende dag gaan we met de trein naar China Town in het centrum van Kuala Lumpur. Hier vind je stalletjes met leuke hebbedingetjes. Oma koopt een paar mooie oorbellen en Lara een verrassing voor Mariska. Gelukkig was zaterdag een koele dag, het bleef onder de dertig graden. Willen jullie geen foto’s en filmpjes van sneeuw meer sturen? De kinderen willen dan direct naar Nederland.

Er is zoveel te zien in de stad. Soms geloof je je eigen ogen niet. Zit daar nou een aap in een jurk achterop die brommer?

Aapje achter op de brommer

Batu Caves
Oma wil wel een tempeltje zien. Twintig minuten rijden van ons huis vind je enkele Hindoetempels, de Batu Caves. Als we aankomen is er een ceremonie bezig. Sommige mensen hebben hun hoofd geschoren en ingesmeerd met gele was. Ook kleine kinderen.

Even lachen naar de camera

We krijgen alvast een voorproefje op het jaarlijkse Hindoefeest Thaipusam dat dinsdag 3 februari plaatsvindt (zie laatste video).

Als we teruglopen naar de auto begint het te hozen. We moeten door een diepe plas ter hoogte van de enkels om bij de auto te komen. Ik begrijp nu waarom ze hier op slippers lopen, die zijn zo droog. Het water was wel lekker warm.

Afscheid
En dan is het maandag tijd om afscheid te nemen. We zien elkaar waarschijnlijk zaterdag 20 juni pas weer. Lara gebruikt een aftelkalender: nog 142 dagen vanaf nu.

Puppies
Maar we hoeven ons niet te vervelen. Er lopen nu vier puppies in de tuin. Ze zijn vorige week gevonden langs de kant van de weg en naar het asiel gebracht. Wij mogen ze vier weken verwennen, daarna gaan ze terug naar het asiel. Ja, echt waar. Er zal vanuit daar een goed baasje voor ze gezocht worden.

1. Dineke:
    29 januari 2015
    Nou vooruit dan maar even een reactie van ons, een onvergetelijke reis gehad. Door toedoen van Walter die ons perfect begeleid en dat met liefde doet. En daar in K L is het zeer heet en we waren thuis zo weer aan de kou gewend.
    Dit is voor herhaling vatbaar. Zoen xxxxxxxx
  2. Sandra:
    31 januari 2015
    We zitten de foto's te kijken met Nelson en hij wil ook wel een keer apies komen kijken... die 12 uur in het vliegtuig lijkt hem niet zo wat, maar dat is slechts 1 bezwaar... best overheen te komen, lijkt me.