Modder

26 november 2014 - Sungai Buloh, Maleisië

Gaat het nou alweer over modder? Daar hebben we vorige keer al alles over gelezen. Wat valt daar nog over te vertellen? Nou, heel veel blijkt. Mud (modder) is de naam van de musical waar we zondag heen gingen. Met zang en dans werd het verhaal van Kuala Lumpur verteld.

We wilden wel iets meer weten over de geschiedenis van de stad dus vertrokken we zondagmiddag naar het theater. Lara en Hugo bleven liever thuis.

Van tevoren had ik geprobeerd kaartjes te kopen, maar dat was niet gelukt. Wist je dat we hier gediscrimineerd worden? Kaartjes kosten 60 ringget (15 euro) per stuk. Maar... ben je een Maleier, een echte originele, dus geen Chinees dan kruis je MYKAD aan. Malysian Citizen Only staat erachter. Je krijgt dan een kaartje voor maar 45 ringget (11 euro). Dat is niet alleen bij kaartjes zo. Je krijgt als Maleier ook korting bij het kopen van een huis en het starten van een bedrijf.

We stonden dus een half uur voor de voorstelling voor de kassa, om zeker van een kaartje te zijn. Het middenstuk was gereserveerd dus we kozen voor een plek op de tweede rij. Dan kon Patrick zijn benen strekken.

Waar blijft het publiek?
Een minuut voor de voorstelling begon was de zaal nog leeg. Zou het wel doorgaan? Wel een beetje sneu voor de artiesten.

1 minuut voor de show

Maar gelukkig. Een paar minuten over tijd kwam een reisorganisatie met 30 mensen binnen en kon de voorstelling beginnen.

Het ontstaan van Kuala Lumpur
Het was niet toevallig dat we vorige week in de modder liepen. Ik vond Kuala Lumpur altijd zo'n mooie naam voor een stad, maar Lumpur betekent modder en Kuala Lumpur betekent zoiets als modderige riviermond. Charmante naam. De stad ligt in een dal waar 2 rivieren samen komen. De stad is 1857 ontstaan, nadat in de buurt tin werd gevonden. De musical ging over 3 mannen die hun geluk zochten in Kuala Lumpur, door te werken in de tinmijnen of door thee te verkopen.

Het jaar 1881 was een slecht jaar waarin Kuala Lumpur tweemaal is verwoest. Eerst door een grote brand. Het publiek mocht hierbij meedoen. Wij kregen ook een paar emmers in ons hand om de brand te blussen, maar helaas... De hele stad lag in de as. De stad werd weer opgebouwd, maar toen kwam de overstroming. Het regende van augustus tot oktober en de stuwdam was er toen nog niet. Hierna, in de Britse tijd werden de huizen en gebouwen van steen gemaakt. Sommige gebouwen staan er nog steeds, zoals dit theatergebouw uit 1901.

Aan het eind van de voorstelling gingen we met de artiesten op de foto. Het was een mooie voorstelling en we hebben weer wat geleerd over de plek waar we nu wonen.

Alle artiesten op de foto

1. Dineke:
    26 november 2014
    Wat een leuk avontuur hebben jullie daar, inderdaad heel interessant om te weten hoe het is ontstaan.
    En Heek leuk dat jullie op de foto mochten met die artiesten.
    Nou maar weer op de volgende wachten. Misschien wel weer met modder wie weet. Zoen xxxxx
  2. Coby metselaar:
    29 november 2014
    Wat leuk om te lezen, heb er meteen ook wat van geleerd.
  3. Eddy en Petra:
    30 november 2014
    Inderdaad. Leerzaam.
    Hopen dat het niet te modderig wordt allemaal ;-)