Melaka

29 november 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

Het stond al heel lang op mijn wensenlijstje om een kijkje te nemen in het stadje Melakka of Melaka zoals het hier spellen. De stad was een paar honderd jaar in handen van de Nederlanders en ik ben benieuwd wat we hier nog van terugvinden. Afgelopen zaterdag was het dan zover. We stonden vroeg op en reden naar Melaka. De kinderen waren minder geïnteresseerd, zij sliepen liever uit.

De rit naar Melaka duurt ongeveer twee uur. Goed om de gevonden informatie over de stad te lezen, want hoe zat het ook alweer? Wanneer kwamen die Nederlanders dan? De Portugezen kwamen in 1511 in Melaka aan. Om de stad te veroveren van de Portugezen sloten de Nederlanders vriendschap met de Sultan. De Nederlanders vielen aan vanaf de zeekant en de Sultan vanuit landzijde. In 1640 veroverde de VOC Melaka. De stad werd in 1825 aan de Engelsen gegeven in ruil voor Batavia (Jakarta). Omdat hierbij niet gevochten is staan de Christelijk Protestantse kerk en het Stadhuys nog overeind. Het historische centrum staat sinds 2008 op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Christelijke kerk aan het pleinde klokkentoreneen molentjeRiksja's

Dutch Square
Het plein oogt erg toeristich met die felgekleurde riksja’s, versierd met Hello Kitty. Aan het Dutch Square ligt de kerk, een klokkentoren, een molentje en het Stadhuys, wat nu een historisch museum is. In het museum vraagt een Maleier ons of die rood-wit-blauwe vlag op het schilderij van de haven van Hoorn de Franse vlag is. Nou nee, het verschil tussen de Franse en Nederlandse vlag maar even uitgelegd.

Daar, in Hoorn heb ik gewoond

St. Paul’s Hill
Op de heuvel naast het Stadhuys ligt St. Paul’s Church, een kerk gebouwd door de Portugezen waarvan alleen de muren nog overeind staan. Op de grafstenen hier vind je Oud-Nederlandse opschriften, zoals Hier Legt Begraven GEERTRUYT BROECKEANS gewezen Huysvrouw van den Gouverneur BALTHASAR BORT. Op de top hebben we een prachtig uitzicht op de stad en de zee, de Straat van Melaka.

St Paul's Hill

Hang Li Po’s bron
In Melaka werd handel gedreven met de sultan en India en China, waarvan nog veel overblijfselen zijn. We bezoeken het paleis van de sultan, wat nu een museum is en de Chinese tempel bij een bron. Achter de tempel ligt de Chinese begraafplaats. Dit is tevens het hoogste punt van Melaka. Weer omhoog lopen dus met als beloning een prachtig uitzicht.

Chinese wijk
Tenslotte brengen we een bezoek aan de Jonker- en Heerenstraat, in die tijd een rijke buurt. Nu is het er erg toeristisch en druk. De oude gebouwen met hun mooie gevels zijn omgebouwd tot winkels, restaurants en hotels. Zonde! We zoeken een Dutch House maar hebben het niet kunnen vinden. Wel een mooie muurschildering.

Muurschilderingen

St. John’s fort
Het weer betrekt dus we lopen terug naar de auto. Op de weg naar huis komen we langs St. Johns fort, een paar kilometer van Melaka. Die willen we nog even bekijken maar het begint flink te regenen als we bij het fort aankomen. Een paar Maleise mannen onder een afdakje nodigen ons uit voor een kopje thee. Het water is al heet. We krijgen een krant onder de kont zodat we op de natte bank kunnen zitten. We kletsen wat over Maleisie tot het droog is.

Kopje thee?Het water staat al op

Voor vandaag hebben we genoeg gezien. De boottocht door de stad en de replica van een Portugees schip bewaren we voor de volgende keer.

1. Dineke:
    29 november 2015
    Hallo, dat was een interessant reisje en wat goed uitgelegd.
    Ja jullie zien wat van de wereld,nou geniet er maar van.
    Wat volgt? Dikke zoen van ons.xxxxxx
  2. Eddy en Petra:
    29 november 2015