Kota Kinabalu, klimmen naar 4000 meter

1 mei 2016 - Kota Kinabalu, Maleisië

We hebben het gehaald! De top van de Kota Kinabalu op Sabah van 4.095,2 meter. We wilden de hoogste berg van Maleisie vorig jaar april al beklimmen maar dat was niet meer mogelijk. Er mag maar een beperkt aantal klimmers met hun gids naar boven. En de kans op goed zicht is groter in het voor- en najaar dus april zit snel vol. Helemaal niet erg, dat gaf ons wat extra tijd om te trainen voor deze uitdaging.

De eerste dag lopen we in 3,5 uur van de Timpohon Gate (1.866m) naar de Pendant hut (3.319m). Het pad is ruim en regelmatig voorzien van traptreden. Door de aardbeving vorig jaar zijn enkele nieuwe paden aangelegd. Onderweg zijn verschillende rustpunten.
Ik heb groot respect voor de mensen die dagelijks met stenen, eieren en toiletpapier omhoog gaan.

Dragers

De Klim naar de top
De volgende dag vroeg opgestaan zodat we om 3 uur kunnen vertrekken naar de top. We willen de zonsopkomst tussen 5 en 6 niet missen! Het is best pittig. Het is donker en koud en je krijgt weinig zuurstof. Ik kom maar heel langzaam vooruit. Goed dat ik de afgelopen weken elke ochtend heb gelopen voor wat conditie. Ik ben blij als ik boven ben.

De top
De zonsopkomst is prachtig. Het is wat bewolkt maar we zitten net boven de wolken. Het begint met een oranje streep, daarna kun je de eilandjes voor de kust zien en tenslotte zien we het granieten steen waarover we naar boven zijn gelopen.

Zonsopkomst
En de afdaling
Die 12.000 stappen naar beneden zijn nog best zwaar. We komen klimmers tegen en ik heb haast medelijden met ze, ik weet dat ze er nog lang niet zijn. Om 13:30 uur zijn we weer beneden. We hebben spierpijn in de bovenbenen en kuiten. Maar hartstikke trots. Dat hebben we toch maar mooi gedaan.

De dagen erna heb ik wat moeite met afstapjes.

Op de video zie je hoe een hagedis een bad neemt

1. Dineke:
    1 mei 2016
    Zo dat was een hele uitdaging en knap dat jullie 3en het hebben gehaald. Een zeer bijzonder ervaring. Ik blij dat alles veilig is verlopen. We zien elkaar weer gauw en we kijken naar jullie uit.
    Dikke knuffel.
  2. Eddy en Petra:
    1 mei 2016
    Wauw, heel goed gedaan. Gefeliciteerd.
  3. Jøst & co.:
    3 mei 2016
    Omg! Wat een fantastische ervaring!! Dit reisverhaal is ook zo... PUUR! Ik zou het haast uitprinten en boven mijn bed hangen!!!
    Dikke groeten,
    Bennie (de bewonderaar)

P.s er is altijd tijd voor de p.s en!
    Nee toch niet