Kerstbomen op Bali

18 december 2014 - Bali, Indonesië

Heb je de kerstboom al staan? Hier op Bali kom je af en toe een verdwaalde kerstboom tegen. Een vreemd gezicht. Voor mijn gevoel is het nog steeds augustus.

Zoek de kerstboom

Galungan
Hier op Bali kennen ze geen kerstfeest met kerstbomen, maar wel Galungan en Penjors. Gisteren was het Galungan. In de straten zie je veel laaghangende kerstbomen, de Penjors. Dit zijn bamboestokken versierd met palmblad, bloemen en twee kokosnoten aan de onderkant. De Penjor staat voor vruchtbaarheid zegt onze gids.

Laaghangende kerstbomen (Penjors)

Mannen, vrouwen en kinderen gaan op hun scooter langs tempels om de goden te eren. De mannen zijn in het wit gekleed, wat staat voor reinheid. De vrouwen hebben een mand op hun hoofd met het offer. Bloemen, rijst, bananen en ook Oreo koekjes worden voor het altaar gelegd. Hiermee houd je de kwade geesten rustig. Een baby stopt ook met lawaai maken als ie gegeten heeft, aldus de gids. Daarnaast wordt zo moeder aarde vereerd.

Het is leuk om zo iets te leren van de Balinese cultuur. We zijn nu een paar dagen op het eiland en het is hier heel relaxt. Vriendelijke mensen, soms zit hun glimlach zo vast op hun gezicht dat de tanden niet meer van elkaar komen. En de massages en het eten zijn heerlijk. Gisteren hebben we een portie bitterballen gegeten. Lara blij.

1. Lara:
    18 december 2014
    Ik heb eerder gereageerd dan Sandra en oma!!! Nieuw record!!!
  2. Dineke:
    18 december 2014
    Wat mooi allemaal en heerlijk eten,dat doet maar.
    Maar ik ben heel blij dat ik weer mag gaan printen.
    En wat die kerstbomen betreft dat is wel treurig bij ons vergeleken. Maar daar zijn jullie ook voor in Azië.
    Hier zijn we al aardig in Kerstsfeer. Dikke knuf.
  3. Toby:
    o wat leuk PANiC. Wij waren vorig jaar
  4. Toby:
    19 december 2014
    oktober nog op Java en Bali. Naar welke plaatsen op Bali zijn jullie al geweest?
  5. Nicole Nootebos:
    19 december 2014
    Wat leuk Toby. Heb je nog suggesties? We maken een rondreis. We zijn begonnen in Sanur, toen een paar dagen naar het eiland Lembongan. Hier gesurfd en gesnorkeld. Daarna naar het noordoosten via Candidasa, Lovina. Veel tempels bezocht en het waterpaleis. Nu zitten we in Permuteran en vandaag gaan we weer snorkelen. Het koraal is prachtig hier. Daarna is het plan om via Ubud en Kuta weer terug te gaan, want volgende week zit de vakantie er weer op.
  6. Eddy en Petra:
    19 december 2014
    Wat een avontuur. Ziet er weer prachtig uit.