Hoe is het weer bij jullie?

15 maart 2015 - Sungai Buloh, Maleisië

Deze vraag krijg ik geregeld en het antwoord is steeds hetzelfde. Elke dag verloopt namelijk ongeveer gelijk.

Je hebt in Maleisië geen seizoenen. Hier dus geen heerlijke lente met frisse lucht en voorjaarsbloemen. Ja, ik mis de lente. De dagen hier zijn nog het meest te vergelijken met een warme, klamme dag in augustus. Wanneer de weerman zegt: ‘Het wordt vandaag een tropische dag waarbij de temperatuur kan oplopen tot dertig graden.’ Zo’n dag dus.

Actie in de ochtend
Uitslapen is niet verstandig. De ochtend is het mooiste moment van de dag. Als om half acht de zon opkomt is het 25 graden. Een mooi moment om te sporten of te hiken, de was in de machine te stoppen of een reisblog te schrijven. De temperatuur stijgt gaandeweg de ochtend tot boven de dertig graden. Evenals de vochtigheid. Het zweet loopt inmiddels over je rug en je hebt het gevoel dat je stikt en dan, rond een uur of vier komt er verkoeling.

Hoosbuien
Het begint te regenen. Heerlijk. De regen komt met bakken uit de hemel en het koelt snel af tot een graad of 25. Het gaat wel gepaard met flinke klappen onweer. De stoppen van de koelkast vallen daarbij nog wel eens uit. Takken en bomen vallen op de wegen en hekken, het blijft waaibomenhout.

De weg maar even afzetten hier

Trampoline springen
Wanneer de sirene op het terrein afgaat weet je dat er een onweersbui aankomt. Iedereen gaat dan gauw naar binnen om te schuilen. Nou ja, niet iedereen. Hugo gaat als het regent juist naar buiten om op de trampoline te springen. Dan is het lekker koel.

Springen

Na het onweer dat gemiddeld twee uur duurt bekijk je de schade en zet je lekker de ramen en deuren open. De binnen- en buitentemperatuur kunnen wel tien graden verschillen. Lekker buiten eten dus.

Video Hugo Jump
Op deze video zie je Hugo driedubbele salto's springen op de trampoline.

1. Eddy en Petra:
    15 maart 2015
    Poeh, dat is dan weer niet fantastisch. Maar wen je hier na een tijdje dan niet aan? Net zoals bij ons in de winter. In het begin heb je het koud maar na een tijdje gaat het wel weer. Wordt het dan lente en is het 15 graden dan stik je de moord omdat je de kou gewend bent.
    Lieven groeten van Eddy en Petra
  2. Michaël&Hennie:
    17 maart 2015
    Hè hè, weet ik eindelijk waar de term 'Waaibomenhout'vandaan komt.
  3. Ome Nico:
    20 maart 2015
    Hi luitjes in de tropen. Hier even een berichtje van mij. Ben even bij Joke. Heeft veel last van der heup, maar verder gaat het goed. Had vanmorgen Wouter naar zijn werk gebracht. Hij gaat op wintersport vandaag. Lux kantoor heeft hij. Elke dag begint met nieuws kijken op een heel groot scherm. Ik lees dat het lekker gaat met jullie. 20 juni weer terug in Nederland hè. Altijd leuk. Wat weer betreft mis je hier niets. Blijft kwakkelen en vrij koud. Maar de lente komt. Narcissen bloeien al. En de keukenhof is weer open. Ik weet dat omdat ik vorig