Jetski in Pangkor

15 juli 2014 - Pangkor, Maleisië

Patrick: Pangkor is geen groot eiland, maar ze hebben wel veel water. Dus naast zwemmen en strandwandelingen hebben we ook wat spektakel opgezocht in de vorm van hard over het water scheren met alles wat kan drijven. We begonnen met een luchtbed met handvatten aan de voorkant voor houvast als je op je buik ligt. De speedboat die je voort sleept gaat hard, heel hard. Zeker als je door het opspattende zoute water je alleen door je oogharen de boeggolven van de speedboat kan zien aankomen. Het gaat hard en voelt zeer spectaculair aan. Na twee rondes is 'het zitje' aan de beurt. Er zijn twee zitplekken naast elkaar en eentje achterop. Nicole en ik (Patrick) mogen gaan zitten van Hugo, hij gaat wel achter op zijn knieën als een lakei achter op de koets. Alleen dit rijtuig heeft ca 200 paardenkrachten aan boord en die worden ten volle gebruikt. Twee rondes lang stuiteren we weer over de warme zee van Pangkor. Nicole stuiterend op haar stoel, Hugo half in het water hangend aan zijn armen en ik schreeuwend dat het harder kan. Big Fun. Dan staat de 'grazy 8' te wachten op ons. Dit is feitelijk een Siamese autobinnenband die daardoor op een 8 lijkt en waar dus twee mensen achter elkaar kunnen zitten. Dit ziet er veel relaxter uit omdat je jezelf niet hoeft vast te houden. Als we gaan zitten lijkt het net een krappe fauteuil, tot er gas wordt gegeven. Dan verandert de comfortabele zit in een harde houten stoel waarvan de zitting op je achterste dreunt met de frequentie van de golven. Na twee rondes hebben we van een behoorlijk aantal golven 'genoten' en eindigt het hoofdstuk met sleeptouwen. De volgende dag willen we zelf aan de gashendel zitten!

Na het ontbijt gaan we naar het strand om eindelijk ook eens een jetski (klinkt beter dan een waterscooter) te mogen berijden. Natuurlijk eerst onderhandelen over de prijs en de tijd, want je moet je nu eenmaal aanpassen aan de gewoontes van het land. Lara had gisteren wat last van haar nek, maar dat gaat al veel beter en ze wil ook een stukje mee. Het gaat leuk, er zit veel vermogen in een jetski en als je flink optrekt steigert hij van de pret. Het voelt natuurlijk aan, maar het is wel oppassen met de golven. Ga je er recht doorheen, dan krijg je behoorlijke klappen te verduren, en wanneer je er schuin tegenaan vaart, voelt het alsof de jetski je eraf wil gooien. Na 15 minuten is Hugo aan de beurt. Als we goed op het water zijn vraag ik of hij wil sturen. Voor ik er erg in heb, is hij al voor mij gekropen en geeft vol gas. Zeewater spat ons om de oren. Mijn enige houvast is Hugo zelf, wat met zijn 34 kilogram niet heel stabiel aanvoelt. Zeker als hij daarna de golven wat schuin aansnijdt is het even spannend, maar ik blijf zitten en hij begint aardig door te krijgen wat wel en niet kan. Op sommige stukken gaat het bijna volle bak en is het snelheidsgevoel meer dan spectaculair. Voldaan tuffen we 20 minuten later het strand op. Dit smaakt naar meer...