India(ree)

20 oktober 2014 - Bangalore, India

Patrick bezocht vorige week voor zijn werk vier fabrieken in het zuiden van India. En, hoe was het in Bangalore, Coimbatore en Calicut?

Patrick: wat is het hier koel. Dit was mijn eerste gedachte toen ik op het vliegveld in Bangalore naar buiten liep. In Kuala Lumpur is het veel benauwder. Coimbatore is al iets benauwder en Calicut ligt aan de zee en voelt net zo vochtig en 'behaaglijk' aan als Maleisië.

Het is mijn eerste keer in India en er ging een nieuwe wereld voor me open. Dit is Maleisie 30 jaar geleden. Wegen zijn ineens half verhard, koeien lopen over straat en heel veel rotzooi overal in de berm. Het drinkwater komt zelfs bij de betere bedrijven uit een waterdispenser met lekbakje onder het krukje, een heel verschil met de warm en koud waterkraan die er bij ons aan zit.

Water dispenser in IndiaWaterdispenser bij ons thuis

Net als Kuala Lumpur heeft ook Bangalore eeen versie van twee torens met een bruggetje. Wel wat minder hoog en minder lampjes. Hij is nog in de groei zullen we maar denken, net als de rest van India.

Twin Towers in Bangalore

Twin Towers in Kuala Lumpur

Ze rijden hier als debielen. Op een overvolle weg zit een lijnbus op 3 cm te toeteren dat ie er voorbij moet. En als je goed kijkt staat er op zijn voorruit 'limited stop'. Ik hoop niet dat dit op zijn remmen slaat.

Met de vlam in de pijp

Verse groente
Op straat zie je karretjes met groenten. Om de komkommers 'vers' te houden besprenkelt de groenteman de komkommers regelmatig met slootwater dat de gehele dag met 35 graden in de volle zon staat. De komkommer raita in het restaurant heb ik dan ook maar laten staan toen ik hieraan moest denken.

Verse frisse komkommers!

Bij ons laatste bezoek ging onze Indische begeleider niet mee, omdat hij leed aan zware diaree! Teveel komkommer raita gegeten? Hij zat al een paar dagen aan medicijnen 'to close the door', zoals ze dat zelf zo mooi kunnen zeggen.

1. Dineke:
    20 oktober 2014
    Zo dat is nog eens een belevenis. Kan me voorstellen dat
    je daar niet blij van wordt als je daar eten moet.
    Zo te merken ben je heel voorzichtig gewest. En een hele mooie ervaring rijker. Je heb later aan je kleinkinderen een heleboel te vertellen. Helemaal leuk.xxxxxx
  2. Pepijn:
    Mis jullie
  3. Tim:
    20 oktober 2014
    ..zolang je maar geen ' gereincarneerde voorouders' hebt aangereden....
  4. Pepijn:
    24 oktober 2014
    Jullie postcode loterij ding loopt nog en nu hebben jullie vier kaartjes voor een film
  5. Eddy en Petra:
    21 november 2014