Mijn hond is uit de lucht geschoten

3 oktober 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Tijdens vakantie in Frankrijk

Zwart op wit ziet het er belachelijk uit. Bizar. Toch vind ik dit de beste titel voor mijn stuk over Quinta.

Quinta werd al snel herkend als Stabij. Een week na de ramp kreeg ik bericht van Martje Blom, redacteur van het blad De Fryske Hounen. Ze zei dat ze met alle liefde een plekje vrij hield in het blad voor het levensverhaal van Quinta.

Ik wist niet of het zou lukken om te schrijven over mijn lieve hondje, maar ik ging het proberen. Het was fijn en verdrietig om over haar te schrijven. Ik heb aardig wat tranen gelaten tijdens het schrijven, maar het hielp me wel bij het verwerken van het verdriet. Ik kan nu zeggen: ze heeft een mooi leven gehad. Ik had alleen nog wat meer jaren van haar willen genieten.

Het blad is inmiddels gedrukt en verspreid onder de leden. Op pagina 22 vind je het verhaal van Quinta:

Mijn hond is uit de lucht geschoten

Ik kan het nog steeds niet geloven. Onze lieve Quinta is er niet meer. Ze was 17 juli op weg naar ons nieuwe huis in Kuala Lumpur toen ter hoogte van de Ukraine het vliegtuig waar ze in zat werd neergeschoten. Het was haar eerste en tevens laatste vlucht.

In 2005 kwam Quinta bij ons in het gezin. Mijn dochter was toen vijf en mijn zoon vier jaar oud. We moesten negen maanden wachten op het telefoontje van de fokker. De mensen die boven ons op de wachtlijst stonden wilden liever een andere pup, dus we konden haar direct ophalen. Zij wilden een teefje om mee te fokken en Nynke van de Nesse Oldekerke, zoals ze toen nog heette week teveel af van de Stabij kenmerken. Ze was vrij groot, had een dunne vacht en de tekening klopte niet. Alleen de kop en een vlek bij de staart was zwart. Het maakte ons niet uit, wij zochten een lieve hond.

En dat was ze. Het was een heerlijke hond. Buiten heel actief en binnen lag ze de meeste tijd te snurken. Ook op de bank. Ze wist dat ze niet op de bank mocht, dus dat gebeurde als ik weg was. Als ik thuiskwam en de poort opendeed, zag ik haar koppie omhoog komen. Ging ik daarna door de achterdeur naar binnen, dan was ze al van de bank en kwam ze enthousiast naar me toe om me te begroeten. Aan het zand en haar op de bank kon ik zien waar ze gelegen had. Maar ik kon niet boos op haar worden.

Ik nam haar het laatste jaar graag mee naar een weiland, waar gestart werd met de bouw van woningen. Daar kon ze jagen op mollen en konijnen, al heeft ze er gelukkig nooit 1 gevangen. En na het jagen ging ze altijd afkoelen in een sloot. De sloot bij dit weiland was redelijk schoon, maar ze dook ook in vieze, stinkende sloten. Eenmaal thuis spoelde ik haar af met de tuinslang. Dat vond ze minder leuk.

Kuala Lumpur

In maart van dit jaar kreeg mijn man een telefoontje van zijn vorige werkgever. Of hij zin had om vier jaar in Kuala Lumpur te werken. Nou, dat had hij wel, maar alleen als het gezin mee ging. Kan een hond mee naar een moslimland als Maleisie? Als Quinta niet mee mocht ging het verhaal niet door. Ik zocht het uit en het kon, maar ze moest wel een week in quarantaine.

Ik zorgde voor de inentingen, benodigde papieren en regelde een vervoerder voor het transport van Quinta. Wij reisden 2 juli naar Maleisie, maar het was niet handig om Quinta direct mee te nemen. Ons nieuwe huis was nog leeg, we sliepen in hotels. We gebruikten deze tijd om een werkvergunning en bankzaken te regelen en daarnaast voor vakantie.
Ik bracht Quinta naar het dierenpension, waar ze altijd heen ging tijdens onze vakanties.

De vervoerder haalde haar daar 16 juli op en bracht haar vervolgens naar Schiphol, waar ze een nachtje moest blijven. Op 17 juli vloog ze naar Kuala Lumpur en vrijdag 25 juli, na een week quarantaine zou ze worden thuisgebracht. De container met onze huisraad kwam 24 juli aan bij ons nieuwe huis. Het uitpakken van de verhuisdozen duurt twee dagen, dus als Quinta vrijdag 25 juli thuiskwam zou haar mand klaar staan. Dat was het plan, maar het ging anders. Haar mand was er wel, maar Quinta kwam niet.

Vliegtuigcrash

Toen we vrijdagochtend 18 juli wakker werden zagen we acht gemiste oproepen van verschillende Maleisische nummers. Oh, nee Quinta dacht ik gelijk. Misschien is ze in de stress geraakt, een hartaanval gehad. Ik belde het laatste nummer. De man was moeilijk te verstaan, maar 1 woord verstonden we wel: vliegtuigcrash. We deden de televisie aan en zagen de brokstukken. Ik wilde het niet geloven, maar het was echt zo. Quinta was er niet meer. De kinderen kwamen binnen en we vielen elkaar huilend in de armen,

Tot mijn verbazing was Quinta vervolgens volop in het nieuws. Het bericht dat Quinta en nog een tweede hond (een herderpup van vier maanden) in het vliegtuig zaten stond zelfs in de krant. Ik kreeg via mijn reisblog honderden hartverwarmende berichten. Foto's, kaarten, beeldjes en knuffels van honden werden bij de bloemen op Schiphol gelegd. De honden mochten niet vergeten worden.

Ik zal Quinta nooit vergeten. Mijn 'flapje' is er niet meer, maar de herinneringen aan mijn mooie, lieve hond blijven. Voor altijd.

1. Dineke:
    3 oktober 2014
    Hoi liefje, ik geloof het dat je het er heel moeilijk heb gehad met het stukje schrijven van jou Quinta.
    Ik had het er ook heel moeilijk mee, vooral met dat stukje dat voor me staat en dat wij morgen mogen neerleggen bij het monumentje namens jou gezinnetje. Het zal best wel emotioneel worden maar ook wij hebben dan een afsluiting.
    Dikke knuffels voor jullie allemaal,xxxxxxxxx
  2. Suzan:
    3 oktober 2014
    Wat een lief verhaal, een mooi eerbetoon aan jullie lieve viervoeter. Niet meer hier maar voor altijd een poot afdruk in jullie hart.
    Heel veel sterkte.
  3. Manuela van den steenhoven:
    3 oktober 2014
    Heel ontroerend, Quinta is nu in de hondenhemel. Maar de pijn en het verdriet blijft. Heel veel sterkte gewenst en ze heeft bij jullie een gouden mandje gehad, dat moet je nooot vergeten!
  4. Michèle:
    3 oktober 2014
    Heel mooi en ontroerend geschreven
    Ik heb het met tranen gelezen en ze rollen nog steeds over mijn wangen.
    Heel veel sterkte met het verlies van Quinta
  5. Rita Ramackers:
    3 oktober 2014
    wat verschrikkelijk, om je hond zo te verliezen zelf heb ik een heidewachtel onze derde wij hebben altijd honden gehad ik heb echt zitten huilen zo,n aangrijpend verhaal heel veel sterkte.
  6. Ina:
    3 oktober 2014
    Heel, heel erg dat dit heeft kunnen gebeuren!!
    Geen woorden voor...
    Wat ontroerend geschreven over die Lieve Quinta, met haar lieve trouwe ogen. Ik ken Quinta niet maar vind haar een hele lieve hond en heb haar verhaal met tranen in mijn ogen gelezen.
    De mooie herinnering aan haar blijft.....
    Heel veel sterkte voor de toekomst.
  7. Ine:
    3 oktober 2014
    Zo verschrikkelijk wat er gebeurt is, vond en vind het heel mooi dat zoveel mensen zich hebben ingezet voor de thuiskomst van jullie Quinta.. Die saamhorigheid zo lief allemaal.. Heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie lieve Quinta
  8. Melanie:
    ❤️
  9. Barbera:
    Nooit vergeten ❤️
    Quinta✨rust zacht
  10. Tineke:
    3 oktober 2014
    Heel mooi verhaal .armen honden vreselijk. Rust zacht lieverts en heel veel sterkte voor de baasjes
  11. Jens:
    4 oktober 2014
    I congratulate you for this heartful story! And the title is great!!
  12. Reonita heller:
    4 oktober 2014
    wat een mooi verhaal , en wat een gemis,heb het met tranen in de ogen gelezen,rust zacht lieve Quinta en ook voor de herderpup Costa,speel nu maar samen bij de regenboogbrug. baasjues heel veel styerkte met dit verlies
  13. Catharina:
    Lieve Nicole,

Wat mooi en knap van je om dit verhaal neer te schrijven. Het was vast niet makkelijk. Zo een trouwe vriend verliezen is vreselijk! Wij wensen je veel sterkte en moed. Laat de mooie herinneringen je hart vullen. Liefs x
  14. Kitty winters:
    4 oktober 2014
    Hallo wat heb je dit mooi geschreven heb een brok in mijn keel heel veel sterkte gewenst jullie allemaal vreselijk dat dit gebeurd is xxx
  15. Rika Buurlage:
    4 oktober 2014
    Vind het erg wat er gebeurd is, en heb het verhaal met een brok in de keel gelezen, moet er niet aan denken mijn hondjes zo te verliezen,
    Ik wens jullie veel sterkte met het verlies wat zo zinloos was.xxx
  16. Eddy en Petra:
    4 oktober 2014
    Ja, zwaar maar je kon het lekker van je afschrijven.
    Scheelt weer een heel klein beetje verdriet.
    Groeten van Eddy en Petra
  17. Marissa lenting:
    5 oktober 2014
    Dit verhaal kende ik dus niet en de tranen rolde over mijn wangen tijdens het lezen van dit verhaal/drama
    Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte met dit enorme verlies van jullie mooie en geliefde Quinta
  18. Ina:
    5 oktober 2014
    Mooi ontroerend verhaal van zo,n prachtige lieve hond.
    Zo erg wat er allemaal gebeurd is ......ik heb jullie mooie hond geschilderd , 2x, één van de kop en één liggend zoals ze op de foto daar zo mooi ligt, ze zijn bijna klaar en ik wil jullie deze met alle liefde geven als jullie ze willen hebben natuurlijk. Laat mij het dan a.u.b. weten.Heb dit ook van de mooie herderpup Costa gedaan maar daar is zo weinig van bekent....Heel veel sterkte met het verlies, vriendelijke groet, Ina F
  19. Bouwina Liemborg:
    6 oktober 2014
    ontroerend,alle sterkte toegewenst,het is zo onvoorstelbaar erg,en zo zinloos geweest,waarom !!!!
  20. Ringa:
    7 oktober 2014
    Bedankt voor je verhaal Nicole.
    Quinta is om nooit te vergeten. Ze blijft voortleven in vele harten in alle stabij's rondom ons.
  21. Gre:
    11 oktober 2014
    Hallo,las nu pas het verhaal,ik had natuurlijk van jullie hond gehoord,zo vreselijk,tijdens het lezen van dit verhaal hield ik het niet droog tranen over me wangen zo erg,ik wens jullie als nog sterkte toe,dikke knuffel,xxx
  22. Astrid VErhage:
    17 oktober 2014
    Een ontroerend verhaal Quinta is voor altijd in jullie hart..
    nog heel veel sterkte..