Hari Merdeka

2 september 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

MerdekaOveral vlaggetjesGolfkar

Overal zie je vlaggetjes. Langs de snelweg, op gebouwen, de supermarkt hier in Valencia en zelfs de golfkar heeft een vlaggetje. Dit keer geen oranje vlag, maar de Maleisische vlag. Zondag was het namelijk Hari Merdeka (Onafhankelijkheidsdag). Een nationale feestdag om de vrijheid en onafhankelijkheid van Maleisie te vieren. Op 31 augustus 1957 maakte Maleisie zich los van de Britten.

Het lijkt wel Koningsdag. In Kuala Lumpur zijn openlucht concerten, optredens, parades en vuurwerk. Ik kan je daar helaas geen foto's van laten zien, want wij zijn zondag niet in de stad geweest.

Merdeka Run

Nee, zondag ging om 5.10 uur in de vroege ochtend de wekker. Patrick had zich ingeschreven voor de Merdeka Run, 11 kilometer hardlopen op het auto- en motorcircuit Sepang, een uurtje rijden bij ons vandaan. De Run startte om 7.00 uur, dus we moesten opschieten. Ik ging mee om een paar actiefoto's van Patrick te maken, en om hem aan te moedigen natuurlijk. Het was dus erg vroeg en dat bleek al snel. Eenmaal op de snelweg merkte Patrick dat hij in plaats van zijn renschoenen zijn slippers nog aan had! Dat wordt een wel erg grote handicap, dus toch maar omkeren en de renschoenen ophalen. De volgende afslag was zeker tien minuten rijden, dus nu moesten we echt opschieten.

Vijf minuten voor de start kwamen we aan bij het parkeerterrein. De parkeerwachter vroeg ons om twee euro. Huh, hebben we dat nou goed verstaan? Twee euro? Die hadden we dus niet meer in onze portemonnee zitten. Nou, voor 20 ringget mochten we ook parkeren. Dit is omgerekend vijf euro, dus die man heeft een goeie dag gehad.

Op het circuit mocht je ook fietsen. Er kwamen vouwfietsen en kinderfietsen voorbij en daar tussendoor fietsten mensen op een mountainbike of op een racefiets, zoals Willem-Jan. Denise deed net als Patrick mee aan het hardlopen. Na een uur renden ze over de finish lijn.

Patrick en Denise

Kanching Waterfalls

Niet alleen zondag was het feest. Maandag hadden we ook vrij, maandag was het namelijk Replacement Day (vervangende vrije dag). Als een feestdag op zondag valt, dan krijg je een dag later vrij. Ik heb even gekeken: eerste kerstdag valt in 2016 ook op een zondag.

Als je hier iets wilt ondernemen en je wilt de drukte ontwijken, dan moet je vroeg opstaan. Zeker op een feestdag. Om half acht vertrokken we naar de Kanching Waterfalls voor een mooie wandeling door de jungle langs zeven watervallen. Het begin was makkelijk, er was een mooie stenen trap naar boven. Al snel kwamen we bij de eerste waterval. De tweede waterval had een zwembad en enkele picknick tafels. Dat er regelmatig gebruik van werd gemaakt kon je zien aan de lege flessen, plastic tassen en andere zooi. Zonde, want de waterval was prachtig. Hoe hoger we kwamen, hoe steiler. De trap werd een bospad en vervolgens een stenen wand met boomwortels, waaraan je je vast moest houden om niet te vallen. De route werd aangegeven door plastic flessen, hangend aan een touwtje. Ze weten dus wat recyclen is!

Op de terugweg kwamen we apen tegen die ook aan het picknicken waren. Dan weet je weer dat je in Maleisie bent en niet in Frankrijk.

1. Eddy en Petra:
    10 september 2014