Fietsen door Kuala Lumpur

6 april 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Ik fiets in Maleisië veel minder dan in Nederland. De eerste maanden fietste ik nog naar de supermarkt hier beneden aan de heuvel, een afdaling van 500 meter. En met de melk en meloenen klom ik weer terug naar huis. Ik was een bezienswaardigheid: ‘Zag ik jou nou fietsen vanmorgen?’

Inmiddels heb ik me aangepast. Boodschappen doen we met de auto en mijn fiets gebruik ik alleen op de compound. Ook Patrick fietst niet of nauwelijks. Hij neemt zijn mountainbike in juni weer mee terug naar Nederland. Slechts één keer gebruikt.

Waarom fiets je dan niet meer? Nou, het weer zit niet altijd mee, de mensen zijn hier niet gewend aan fietsers en er zitten flinke gaten in het wegdek, om paar een paar dingen te noemen.

KL Carfree morning
In de binnenstad van Kuala Lumpur is het misschien beter. De overheid promoot het fietsen in de stad in een poging het autoverkeer te verminderen. Er zijn dus fietspaden aangelegd. De fietspaden zien er normaal gesproken zo uit.

Fietspad

Ja, je moet je auto toch ergens kwijt. De parkeergarage verderop staat leeg maar die kost anderhalve euro.

Maar afgelopen zondag was de weg vrij. Elke eerste zondag van de maand wordt tussen zeven en negen uur ‘s ochtends een gedeelte van de binnenstad afgezet voor autoverkeer. De uitgezette route van zeven kilometer loopt door de belangrijkste straten van Kuala Lumpur, o.a. langs de beroemde Petronas Twin Towers.

Fietsen door de stad zonder autoverkeer. Dat lijkt ons wel leuk dus gisterochtend pak ik de fiets en Patrick de step en gaan we naar het startpunt. Het is er gezellig druk. We zien veel vouwfietsen. En een paar racefietsen, maar het is geen racebaan. Je fietst, loopt of rent gezellig door de stad. Ik doe rustig aan zodat Patrick mij op de step redelijk kan bijhouden. Bij de Petronas Twin Towers maken we een paar foto’s.

Patrick op de step

Rollerskates en skateboards had ik wel verwacht, maar er komen ook mensen op een segway voorbij.

Segway

Op het eindpunt staat een feesttent met muziek, eten en drinken. Er wordt gedanst op running blades. Daarmee kun je hoog springen.

Eindpunt

Secret Garden
Op de terugweg stoppen we bij het winkelcentrum Utama. We komen hier regelmatig maar in de lift zien we nu pas dat er op het dak een geheime tuin te vinden is. Dat willen we wel eens zien, dus we klikken op Upper Roof.

Bij het openen van de deur ruik je de tropische planten en bloemen. Er zitten heel wat bekende kamerplanten bij maar ook vreemde exemplaren zoals een rode ananas??! Er is zelfs een vijver aangelegd. Pas als je bij de rand van de tuin komt realiseer je je pas weer dat je op het dak staat.

Ananas

Fijne pasen nog vandaag. Pasen vieren we hier niet. Dit jaar dus geen paaseitjes en de kinderen moesten vandaag gewoon naar school. Maar dat is helemaal niet zielig, volgende week hebben ze een weekje vakantie.

1. Dineke:
    6 april 2015
    Hoi, leuk weer een reisverslag. Nu over het fietsen en steppen hartstikke leuk jo.
    Zal best appart zijn dat er geen autos in het centrum rijden.
    Het zijn maar 2 uurtjes maar toch die 7 km.zijn zo gefietst.
    Ik ga weer aan het werk. Zoen.xxxxx
  2. Liesbeth verbraak:
    6 april 2015
    van Dineke deze side gekregen en vind het leuk jullie af en toe te volgen. Hrtelijke groetjes van Johan en mij.
  3. Eddy en Petra:
    6 april 2015
    Ja hoor. Echt een rommeltje ;-)
  4. Lara:
    8 april 2015
    Je kan hier wel chocolade-paaseieren kopen, want er zijn hier wel veel westerse mensen. Op school delen ze altijd paaseieren uit. Gewoon om de chocola op te eten, niet omdat ze pasen vieren, want dat doen ze namelijk niet. Ze gingen mij vragen wat er precies op welke dagen met pasen gebeurt. Ze verwachten namelijk dat elk wit persoon dat weet. -_-
  5. Mariska:
    18 mei 2015