Duiken op Tioman

28 oktober 2014 - Tioman, Maleisië

Eerste duik

Snorkels, waterschoenen, vinnen(!), badkleding, petje, zonnebrand. En de onderwatercamera niet te vergeten. Er ging een tas extra mee toen we woensdag naar het eiland Tioman reden. Na de theorie en oefeningen in het zwembad gingen de mannen voor het eerst in open water duiken met als einddoel het PADI duikbrevet. En waar kun je dat beter dan in het heldere water rond het eiland Tioman.

Pulau (eiland) Tioman ligt aan de oostkust van Maleisie en wordt ook wel 'parel in de zee' genoemd. Na vier uur rijden en anderhalf uur met de ferry kwamen we aan land bij het Paya beach resort. Het was ondanks Deepavali vorige week redelijk rustig, het was duidelijk het eind van het seizoen. In oktober begint in het oosten de moesson.

Wandeling over het eiland
Donderdag hadden de mannen hun eerste duik. Samen met Lara heb ik die ochtend een strandwandeling gemaakt, lekker met de blote voeten in het zand. We zagen een man, zittend op zijn stoel in de zee, heerlijk genieten van het zonnetje. Later die avond kwamen we hem weer tegen. Hij was zo rood dat hij licht gaf.

Dit waarschuwingsbordje 'kijk uit voor vallende kokosnoten' kom je in Nederland niet zo gauw tegen. Kokosnoten zijn hier geel en zacht en gevuld met kokosmelk. Ik ben nog geen kokos in een bruine, harige schil tegengekomen.

BordjeKokosnoten

Op de weg terug zag ik dit tempeltje. Er was niemand in de buurt die mij kon uitleggen wat dat kopje koffie daar nou deed?! Die koffie zal nu wel koud zijn.

Tempel

Onderwaterwereld
In de middag bij eb gingen we met zijn allen snorkelen. Het water is 30 graden en zout. En heel helder. Van bovenaf ziet het koraal er al mooi uit, maar als je onder water gaat, kom je in een heel nieuwe wereld. Wauw, was het eerste wat ik dacht toen ik kopje onder ging. Wat een prachtige kleuren. Ik zwom tussen gekleurde vissen met onder en naast mij een prachtige bodem van koraal. Ik had een vriendje bij mijn rechterschouder die met me mee zwom. De vissen zijn vlakbij, maar je raakt elkaar niet. Ik had het gevoel dat ik in een reusachtig aquarium rondzwom.

Schildpad in actie

Zondag gingen we weer naar huis. Patrick heeft zeven duiken gemaakt en zijn PADI behaald. Hugo kreeg last van de druk op zijn oren, dus hij hield het verder bij snorkelen.

Hugo stopte met duiken, maar duiken doe je niet alleen. Patrick dook hierna samen met zijn Japanse buddy die zich Funny noemt. Ik ken meer Aziaten die voor een Engelse naam kiezen, waarschijnlijk omdat we hun echte naam nooit onthouden. Onze Chinese makelaar noemt zich bijvoorbeeld Pinky.

Buddy Funny

Ik kan niet alleen foto's maar ook filmpjes op het reisblog zetten. Bovenaan de rechterkant zie je 'laatste video' staan. Deze video geeft een kleine impressie van het leven onderwater. Laat het me even weten als het niet werkt.

1. Sandra:
    28 oktober 2014
    Wat een geweldige foto's en dito verhalen! Leuk om zo op afstand mee te kunnen genieten!
  2. Nicole Nootebos:
    28 oktober 2014
    Ik vind het leuk om te doen. Zo blijf ik goed om me heen kijken of ik nog iets zie voor het thuisfront.
  3. Dineke:
    28 oktober 2014
    Zo, dat was wel even genieten en mooie foto's het is voor ons ook genieten hoor. Dus weer werk aan de winkel. En filmpjes
    zijn ook vast gemaakt en daar kijken we ook naar uit.
  4. Tim:
    28 oktober 2014
    Jullie vermaken je goed zo te zien/lezen. Leuk!
  5. Eddy en Petra:
    6 november 2014
    Leuk hoor. jullie maken nogal wat mee :-)
    Groeten van Eddy en Petra