Chinese ambachten

16 september 2018 - Kuala Sepetang, Maleisië

Kuala Sepetang is een Chinees vissersdorp in het westen van Maleisie. Maar vissen is niet het enige wat daar gebeurt. Samen met Sylvia ga ik een dagje mee met onze Chinese gids Khen die ons alles vertelt over Chinese tradities.

Houtskool
Het eerste wat ik ruik als we uit de bus stappen is een open haard. Je ziet vanuit de kieren van het dak van de fabriek de rook opstijgen. Khen vertelt ons hoe het houtskool gemaakt wordt. Via de rivier worden mangrove boomstammen uit het naastgelegen bos aangeleverd. De schors wordt van het hout gehaald en de stammen wordt vervolgens in de vorm van een iglo in de oven geplaatst. Het hout staat op stenen zodat de hete lucht goed kan circuleren. In de opening van de oven wordt een vuurtje gestookt van 80 graden. Maar het hout verbrandt niet, alleen het vocht verdampt. Na een paar weken(!) is van de 40-50 ton hout uit de oven nog ongeveer 10 ton houtskool over.

We lopen door de fabriek en nemen een kijkje in een oven die niet aan is. Het is daarbinnen bloedheet. Gauw weer naar buiten.

Binnenkant fabriek

Shibori
Batikken met hete was had ik wel eens gedaan maar nooit eerder met knikkers (Shibori). Het is heel eenvoudig. Je krijgt een witte katoenen doek en een paar knikkers waar je met elastiek het doek omheen wikkelt. Daarna doop je doek en knikkers in de verf en hang je ze vervolgens aan de waslijn om te drogen.

Batik knikkers oftewel ShiboriKnikkers laten drogenEindresultaat

Vissersdorp Kuala Sangga
Na de lunch varen we in 30 minuten naar het visserdorp en eiland Kuala Sangga. Je kunt er alleen komen per boot of zwemmend. We drinken iets in de Kopitiam, wat coffee shop betekent maar hier is geen drugs te krijgen. Vissers stoppen hier voor een hapje en drankje. Er is geen elektriciteit of water, koffie wordt gemaakt met regenwater. Gelukkig regent het vaak en de koffie smaakt prima.

Het kleine dorp is in 1890 gebouwd. Binnen 20 minuten loop je via de hoofdweg van de ene naar de andere kant. Langs de weg zien we huizen op palen en ook een tempel, een kerk en een school. En het café.

Naar het vissersdorp en eiland Kuala Sangga

Chinese Draken Joss Stick
Met Chinees nieuwjaar en andere feesten worden meters grote Joss sticks met drakenkop verbrand. Bij onze volgende stop kunnen we zien hoe zo’n Joss stick gemaakt wordt. Dat is een hoop werk, en allemaal handwerk.

De kleine joss sticks zie je bij elke tempel. Een wierook stokje met daar omheen de bladeren van de wilde kaneelboom. Als je de bladeren met een beetje water vermengd wordt het een klei dat naar kaneel ruikt. Een professional laat zien hoe hij een draak boetseert en op een stok lijmt (zie video). Na 10 dagen drogen worden ze geverfd en zien ze er uiteindelijk zo uit:

Deze nemen we mee naar huis

Wij mogen ook nog even kleien voor we weer naar huis gaan.

Ananas kleien

1. Michelle:
    17 september 2018
    Mooie verhalen Nicole! Wat bijzonder allemaal!
    Groetjes Michelle
  2. Sandra:
    18 september 2018
    Dat lijkt me nou een leuk tripje voor wanneer we KL aandoen :-) Zonder dollen, het ziet er mega interessant uit!
  3. Eddy en Petra:
    18 september 2018
    Mooi weer en heel leuk om mee te kunnen beleven op deze manier. Dankjewel.