Back to school

22 augustus 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Zwem- en sportkleding

Lara en Hugo gaan alweer een week naar school. En? Hoe gaat het op school? Op die vraag krijg je als antwoord 'gewoon' of 'saai'. Ja, het blijft school natuurlijk. Maar ik zal jullie wat bijzonderheden vertellen. Er zijn toch wel verschillen met een middelbare school in Nederland.

Je gaat hier niet met de fiets naar school. Vanmorgen om half 8 stopte de schoolbus voor het huis, het begint dan net licht te worden. De chauffeur Mister Anba stapte uit en begeleidde Lara en Hugo naar de deur van de bus. Hij weet nu gelukkig de weg. De eerste dag kon hij het Meeting Point (ophaalplek) bij het Clubhuis niet vinden. Na een uur kwam hij weer terug bij school, het was inmiddels half 9 en de school begint om 8 uur. De begeleidende docent vroeg geschrokken: Waar zijn de kinderen? De chauffeur is Maleis, dus zijn eerste antwoord is: the traffic (het verkeer). Dit is hier een standaard excuus voor te laat komen. Nou, er staan nogal wat files op de route naar school. Van huis naar school is 1 kilometer. De kinderen waren overigens op tijd op school. Een vader wilde niet langer wachten en bracht ze uiteindelijk naar school.

Binnenkomen

Voor de school staan drie poortwachters. Je mag alleen naar binnen als je een sticker van school op de voorruit van je auto hebt. Je krijgt van school slechts drie stickers. Dus helaas, met je vierde auto mag je niet naar binnen.

Klasgenoten

De docenten komen vanuit de hele wereld, van Chili tot Australië, maar de klasgenoten zijn vooral Aziaten. Lara is niet langer de kleinste van de klas. Lara zit in een klas van 15 leerlingen, waaronder een leuk meisje uit Japan dat Sumire (spreek uit: Sumiré) heet. Hugo zit in een klas van acht. Eén van de jongens komt uit Australië en heet Jordan Baker De Jong. Zijn vader is een Nederlander. Jordan spreekt geen Nederlands maar als Hugo langzaam praat kan Jordan hem wel verstaan. Het is een nieuwe school, in januari worden meer leerlingen verwacht. Ik vind die kleine klassen wel fijn voor ze, kunnen ze rustig aan beginnen.

Spaans

Naast het Engels krijgen ze een tweede taal. Je mag kiezen uit Spaans, Chinees of Maleis. Allebei hebben ze gekozen voor Spaans, maar als ouder heb je het laatste woord. Als ik wil dat ze Chinees gaan leren dan kruis ik Correct choice (juiste keus) Chinees aan. Geen discussie, jij gaat Chinees doen. Nou, laat ik ze maar niet pesten, dit jaar gaan ze Spaans leren.

Vetorecht

Lunch

Geen boterhammen met pindakaas. De meeste kinderen nemen een bakje rijst mee of je eet een warme hap in de kantine. Lara wilde dit wel proberen en is erg enthousiast over wat de Franse kok klaarmaakt. Je kunt kiezen uit Westers, Aziatisch of vegetarisch. Lara koos deze week voor vegetarische pizza, spaghetti, gegrilde vis en vandaag hartige taart met kip. Hugo nam lekker zijn boterhammetjes mee.

Lara en Hugo nemen een flesje water mee, maar Aziatische kinderen hebben liever een thermosfles met warme zoete thee. Daar zit een geurtje aan, die ruik je al op afstand, aldus Lara.

Moeilijke namen

De docente Science (natuur- en scheikunde) Mrs Settle komt uit Amerika. Je zou denken dat ze moeite heeft met Chinese namen, maar nee. Lara en Hugo hebben allebei les van haar. Tijdens de les van Lara vertelde ze dat ze moeite had met sommige namen. Ze had een jongen in de klas met een wel heel moeilijke naam: Hoeeko of zoiets. Lara stak haar hand op en vertelde haar dat dat haar broertje is: Hugo. Mrs Settle zegt dat ze net zolang gaat oefenen tot ze zijn naam goed uitspreekt.

En de zwem- en sportkleding is binnen. Vanmiddag opgehaald. Hoe vind je ze?

1. Sandra:
    22 augustus 2014
    Zoooo leuk, jouw verhalen! Echt super om te lezen!
    Dat eten op die school lijkt mij ook wel wat hoor!
  2. Eddy en Petra:
    22 augustus 2014
    Je hebt gelijk. Leuk. En ik denk dat ik ook maar ga verhuizen en daar weer naar school ga. Mijn school was lang zo leuk niet ;-)
  3. Dineke:
    22 augustus 2014
    Wat een grote verandering zeg, het zal zeker even wennen worden. Wij vinden het heel bijzonder zo'n ver haal. Leuk dat
    Lara meedoet met de lunch daar. Op zo manier ga je ook vriendinnen maken. En Hugo moet van al dat eten niks weten zeker? Mooi verhaal en wens de kids succes van Opa en Oma.
    Xxxxxxxxxxxxxxx.
  4. Joyce Van Den Ende-Leppers:
    15 september 2014
    Wat een heerlijk verhaal Nicole, dank je wel weer. Tja, moeten jullie toch wat verzinnen voor die vierde auto ;-)
    FIjn dat ze zo rustig kunnen starten. En ik ben heeeel benieuwd hoe het ze gaat bevallen. Wennen ze al een beetje?
    Groetjes
    Joyce