Kamperen in Australië

15 januari 2017 - Sydney, Australië

Australië is nu relatief dichtbij en de namen Sunshine coast en Gold coast spreken ons wel aan. Dat belooft zon. In een camper rijden we in drie weken 2500 kilometer langs de oostkust van Cairns naar Sidney. Lara ging helaas niet mee, ze ging liever naar Nederland.

Cairns
Na een reis van tien uur komen we aan in Cairns. Het is er warm en tropisch maar dat zijn we gewend. In het  tropisch regenwoud bezoeken we aborigionals. Eerst worden we prachtig beschilderd. De mannen vechten met speren en we gooien met boomerangs. In de verte zie ik voor het eerst een paar kangaroes.

Klaar voor het feest

Panne
De volgende dag komen we niet ver. Na een koffiepauze op een parkeerplaats wil de camper niet meer starten. Balen. Er zit niks anders op dan te wachten op hulp. Na veel spelletjes Stone Age komt de wegenwacht vertellen dat de camper naar de garage moet om gerepareerd te worden. Wij rijden dus weer terug naar een dorp met een suikerfabriek. De volgende ochtend is de camper gemaakt en kunnen we verder.

Panne

Bijzondere dieren
Australië is een prachtig continent om te kamperen. Mooie natuur en bijzondere dieren. Grote vogels met lange kromme snavels waardoor je denkt dat je in de oertijd bent beland. Op een ochtend staat Patrick oog in oog met een kangaroe als hij uit de camper stapt. Hij heeft er een film van gemaakt. In de dierentuin kunnen we de tamme kangaroe, koala en een wombat aaien.

Tamme kangaroe

Een kanotocht bij zonsondergang.

Kanotocht bij zonsondergang

Fraser Island
Een dagje naar Fraser eiland, het grootste zandeiland van de wereld met heel fijn wit zand. We rijden met een jeep over het strand en stoppen even bij het roestige Maheno wrak, een luxe passagiersschip dat in een cycloon terecht kwam.

Vanwege sterke stroming en haaien zwemmen we niet in de zee maar duiken we in een meer om af te koelen.

Aangespoeld op Fraser Island

Kerst
Kerst in de zomer. Het blijft raar die kerstverlichting, nepbomen en een kerstman op een maaimachine. Een kerstmaal gaat dit jaar niet door want alle restaurants zijn gesloten en we hebben geen boodschappen gedaan. In de camper hebben we gelukkig nog een restje lasagna en een pakje noodles voor Hugo.

Kerstavond in de bus

Blue Mountains
De laatste dag bezoeken we vanuit Sydney we de Blue Mountains. Ditmaal gaan we met de bus want de camper hebben we al ingeleverd. De wat oudere chauffeur is erg nerveus als hij ons ophaalt. De door ons meegebrachte koffie en thee van Starbucks mogen niet mee in de bus want dan krijg je een hoge boete. Een banaan meenemen in de bus kost je 125 euro waarschuwt hij ons. Nou, koud water erbij en snel opdrinken dan maar.

De Blue Mountains zijn gehuld in een lichte blauwe waas die van de eucalyptusbomen komt. Vanuit de verte zie je de drie zussen al: drie rotsen die naast elkaar staan bij een afgrond. We zijn ook in de grotten van de rots geweest.

De drie zussen

Vuurwerk
Als klap op de vuurpijl eindigen we onze reis onder de Harbour brug in Sydney genietend van het vuurwerk (zie video). In Nederland duurt het dan nog tien uur voor het 2017 is.

Happy New Year

Chinees nieuwjaar
Inmiddels is de kerstversiering hier vervangen door rode slingers en lampionnen. Eind van de maand is het Chinees nieuwjaar. Overal zijn leeuwendansen te zien (zie ook de video).

Leeuwendans

1. Wilma Klinkhamer:
    16 januari 2017
    Hallo familie Nootebos,
    Wat een prachtige reis maken jullie daar en genoeg te zien lijkt mij. Wens jullie heel veel plezier daar. Geniet ervan. xx grt Wilma Klinkhamer
  2. Wilma Klinkhamer:
    16 januari 2017
    Ik wil bij deze Pia van Haren nog even bedanken voor haar bericht met de link mbt Quinta, hier op de Reisblog. Ik kon daar niet meer reageren, dus doe het even zo. Ik heb de informatie doorgestuurd naar de Stichting Monument MH17. Ik sta daar momenteel mee in contact.