De grote oversteek

2 april 2017 - Sungai Buloh, Maleisië

Een uurtje rijden vanaf ons huis ligt Bukit Kutu. Bukit betekent heuvel maar maak daar maar berg van. Het is een steile klim van drie uur naar de top op 1092 meter hoog. Maar het uitzicht belooft prachtig te zijn.

Het beloofde uitzicht

Om zeven uur vertrekken richting Bukit Kutu. Hamilton, een collega van Patrick gaat mee. Hij had de week ervoor de Kota Kinabalu beklommen en was dus goed getraind. Zijn schoenen waren waterbestendig wat later goed van pas kwam bij het oversteken van twee rivieren, maar dat wisten we toen nog niet.

Drie keer oversteken
De eerste brug loopt over een stroompje waar je ook overheen kan lopen. De tweede brug is ingezakt. Als we elkaar met een tak vast houden lukt het om over te steken. Bij een derde oversteek is geen brug en gaan de schoenen even uit.

Ingestorte brug

Daarna volgt een steile klim over een glad en smal pad. Je kunt je gelukkig vasthouden aan boomwortels. En het is lekker koel onder de bomen.

De top
Na drie uur bereiken we de top. Patrick en Hamilton klimmen via twee ladders op een rotsblok, nog een stukje hoger. Helaas wordt het mistig waardoor het uitzicht minder is dan beloofd. Hier zie je Hamilton op de top.

Hamilton op de 1092 meter top

Na een lunch met een heerlijk eitje begint de afdaling. Naar boven is altijd erger dan naar beneden. Het eerste stuk gaat lekker snel. Maar halverwege begint het te regenen. Het pad verandert al snel in een modderstroom. We komen maar langzaam vooruit en gaan verschillende keren onderuit.

Ondanks mijn regenponcho wordt alles nat. De schoenen beginnen te soppen. Maar het idee van droge kleren in de auto maakt dat we doorgaan.

Waar is de brug?
We zijn er bijna. Maar bij aankomst van de ingestorte brug blijkt deze onder water te staan. Er staat een sterke stroming en er is geen leuning om je aan vast te houden. Volgens de gids Alex is het te gevaarlijk om hier overheen te lopen. We zullen moeten wachten tot het water zakt. Nee toch. We zitten vast en zijn helemaal nat. Geen idee hoe lang het gaat duren. En het water lijkt niet te zakken maar te stijgen.

De ingestorte brug

Na een uur worden we gered door enkele mannen met touwen. Ik ben zo blij dat ik weer aan de overkant ben. Snel droge kleren aan en naar huis. De brug is trouwens al drie jaar stuk. Malaysia Boleh.

De redding

Na negen uur zijn we weer thuis waar Hugo het deeg al heeft aangezet voor de pizza. Deze smaakt erg goed.

En Patrick heeft nieuwe schoenen nodig…

Tijd voor nieuwe schoenen

1. Dineke:
    2 april 2017
    Zo dat is een spannend reisje geweest .wat een belevenis. Dus voor mij weer wer aan de winkel. Printen. Diike zoen voor jullie.
  2. Sandra:
    2 april 2017
    Mens, wat een gave avonturen!!! Als je 'lekker koel' zegt... eh, mag ik gokken? Graadje of 25? ;)
  3. Eddy en Petra:
    3 april 2017
    Wat een belevenis weer. En wij maar zeuren hier als het een beetje regent en de rivier klotst tegen de dijk. Grtn Eddy en Petra