Chiang Mai

10 juni 2018 - Chiang Mai, Thailand

Een ander hoogtepunt het afgelopen jaar was de komst van Mariska en Joeri in de kerstvakantie. Voordat ze kwamen ging ik een weekje met Patrick naar Chiang Mai in het noorden van Thailand.

Gouden drakentempel Doi Suthep
Wat ik me kan herinneren van Chiang Mai zijn de vele tempels. Het stadje is niet zo groot en de gebouwen niet hoog dus de tempels steken er bovenuit. Een bijzondere tempel die we hebben gezien is de gouden tempel Doi Suthep. Bovenop een berg met dezelfde naam. Wij namen niet de tuk-tuk naar boven. Nee, we liepen net als de monniken via het monnikenpad naar boven. Dat betekent een paar uur lopen door de jungle, steil naar boven. Onderweg bij een waterval kwamen we een verborgen Boedha tempel tegen. Eenmaal boven hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

Doi Suthep

Dezelfde tempel bezochten we ‘s avonds nog een keer. Ditmaal slingerend de berg op met de tuk-tuk. Dat ging een stuk sneller. De 309 treden naar boven moesten we wel zelf lopen.

Doi Suthep in de nacht

Zilveren tempel Wat Sri Suphan
Veel tempels zijn van goud maar we hebben ook de zilveren tempel Wat Sri Suphan bezocht. Op weg naar de tempel kwamen we langs een smederij waar een een man bezig was met een schaal. Een vrouw verderop maakte een zilveren wandversiering. Allemaal handwerk.

Metaal bewerken

Monniken ontbijt
Bij de tempels horen ook monniken. We zagen er velen lopen op blote voeten en oranje hemden. In het eettentje waar wij ontbeten zaten ook twee monniken. Een vrouw komt binnen en geeft de monniken een paar bamboescheuten. In ruil hiervoor zegent de oudste monnik de vrouw. Als de vrouw weg is pellen ze de bamboe en genieten ze van hun welverdiende ontbijt.

Monniken

Overnachting in de jungle
Twee dagen wandelen en slapen in de natuur. Wie wil dat nou niet? Een paar uurtjes rijden van Chiang Mai werden we achter gelaten in de jungle. Met een locale gids anders zouden we hopeloos verdwalen. En verhongeren. Zonder hem hadden we dit beestje nooit gevonden. Eet smakelijk!

Lekker hapje

Aan het eind van de middag kwamen we bij een dorpje. Geheel zelfverzorgend. Ze verbouwen hun eigen rijst, groenten en fruit. Handig hoor zo’n paalwoning. Je gooit de appelschillen het raam uit en het wordt vanzelf opgeruimd door de varkens en kippen beneden.

Varkentje onder het huis

Na een lekkere Thaise maaltijd gingen we liggen op een dun matrasje. Heerlijk geslapen die nacht. Er lag een grote stapel dekens in de hoek maar die hadden we niet nodig, het was warm genoeg. De badkamer was even zoeken, die was buiten.

Ons bed voor vanavond

Handicraft village
De laatste dag kochten we wat souvenirs. Een schilderij, rijstpapieren paraplu en een kerstster. Patrick liet voor 1,25 euro een prachtige tekening maken op zijn telefoonhoes.

Telefoon

Sinterklaas en Kerst en Oud en Nieuw
Eenmaal thuis de kerstboom opgezet en de lampjes opgehangen. Wat waren we blij met kruidnoten, oliebollenmix en poedersuiker die Mariska en Joeri meenamen. En met de surprises en gedichten. Leuk om weer eens sinterklaas te vieren.

Met kerstmis genoten we van een Koreaanse BBQ. Weer eens wat anders. We moesten het dit jaar zonder vuurwerk doen, maar ook zonder vuurwerk werd het 2018.

Kerstmaal

1. Dineke:
    10 juni 2018
    Super gaaf jullie vervelen zich niet als we dat zo bekijken.
    Prachtige herrinneringen voor later om aan de kleinkinderen te vertellen. Tot gauw
  2. Eddy en Petra:
    12 juni 2018
    Leuk om weer te zien en te lezen. Dankjewel.